0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Panasonic HE12DKE har värmekapacitet på 0,6-7,7kw och den har anslutningseffekt på 0,1-2,4kw. har ingen aning om när den drar vad(temperatur/fart).Gissar på att för att få ut 7,7kw måste jag mata in 2,4kw.
Citat från: Orcus skrivet 27 april 2006, 12:46:49Panasonic HE12DKE har värmekapacitet på 0,6-7,7kw och den har anslutningseffekt på 0,1-2,4kw. har ingen aning om när den drar vad(temperatur/fart).Gissar på att för att få ut 7,7kw måste jag mata in 2,4kw.Japp, du får ut 7,7kW, men det är vid +7gr, det är vid den tempen siffrorna baseras på.
Copen över året är inte så mycket sämre på luft/luft värmepumpen jämfört med jordvärmen,den stora skillnaden är att jordvärmen når ut i hela huset även ex ekonomidel och att man även får ner kostnaden för varmvattnet.vad du bör välja beror på vilken förbrukning du har idag och hur huset ser ut i planlösningen. Det rör sig trots allt om stora sillnader i investering L/L inkl instal. ca20000:- , Jordvärme ca 90000:-, Bergvärme ca 120000:-
berätta gärna vad din nuvarande totalförbrukning är ,lite om hur huset ser ut, hur många ni är som bor där osv så är jag övertygad om att du kan få en hel del hjälp här på forumet,glöm inte att ta med var du bor/Tomas