Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Prisutveckling: Byta bergvärmepump, nu eller sen?  (läst 1311 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gregor2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Sitter med en 20 år gammal bergvärmepump som förr eller senare kommer haverera. Redan nu är det strul med att elpatronen inte slår till som den ska.

Skulle ni byta i år eller nästa år?


Det som får mig att tveka på byte är att elkrisen har drivit upp priset på pumpar något förfärligt. Kolla exempelvis på den populäraste pumpen på prisjakt, Nibes F1255 12kW som från 2021 har ökat i pris från 72 tkr till 100 tkr. En ökning med nästan 40%. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3853122#statistics

Kan det vara så att priserna nu eller snart är på väg ner igen?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Prisutveckling: Byta bergvärmepump, nu eller sen?
« Svar #1 skrivet: 20 juni 2023, 13:26:29 »
Tror inte att priserna kommer sjunka särskillt mycket i framtiden, men det som kommer hända är att prisökningarna avtar och så småningom blir lägre än löneökningarna.
Så just nu skulle jag inte köpa nån bergvärmepump om det inte behövs, bättre att vänta tills den havererar.

Jag skulle nog försöka laga elpatronsstyrningen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 198
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Prisutveckling: Byta bergvärmepump, nu eller sen?
« Svar #2 skrivet: 20 juni 2023, 13:27:21 »
Hej!
Sitter med en 20 år gammal bergvärmepump som förr eller senare kommer haverera. Redan nu är det strul med att elpatronen inte slår till som den ska.

Skulle ni byta i år eller nästa år?


Det som får mig att tveka på byte är att elkrisen har drivit upp priset på pumpar något förfärligt. Kolla exempelvis på den populäraste pumpen på prisjakt, Nibes F1255 12kW som från 2021 har ökat i pris från 72 tkr till 100 tkr. En ökning med nästan 40%. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3853122#statistics

Kan det vara så att priserna nu eller snart är på väg ner igen?

Vi kan bara gissa tyvärr. Det som talar för att priserna skulle kunna gå ner är att komponentbristen börjar lösa upp sig och att priserna på råvarumaterialet går ner.

Men... tillverkarna kan inte pumpa ut (pun intended) hur många värmepumpar som helst, så det är fortfarande långa väntetider. Utbud och efterfrågan gör sannolikt att tillverkarna inte sänker priset i första taget.

Egentligen kokar det ner till följande: tror vi att elpriserna kommer hålla sig på höga nivåer framöver?

Om svar nej: hur lång tid med ihållande låga elpriser krävs det för att utbudet på pumpar ska öka och därmed trycka ner priset?

Om svar ja: beställ så fort som möjligt.

Min reflektion angående elpriserna är att det är klurigt att förstå sig på var det ska ta vägen. Vi har återgått till relativ normalitet just nu (SE4 håller nog inte med mig), men problemen är två:

1. om vi får en riktigt kall vinter i Europa kan gaslagrena ta slut och vi kan få en riktig katastrof elprismässigt. Värre än i vintras.

2. Redan år 2027 är vi nettoimportörer pga elektrifieringen (förutsatt att inte industrin ger upp sina planer pga höga priser?). Om vi är nettoimportörer betyder det att vi hela tiden blir utsatta för importerade priser. Det betyder att fossilbaserad el kommer sätta priserna för oss relativt konstant = räkna med 2kr /kWh förutsatt att gas/olja inte sticker upp i pris igen... Och detta drabbar då hela landet eftersom elektrifieringen kommer suga upp el framförallt i norr.


Utloggad gregor2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Prisutveckling: Byta bergvärmepump, nu eller sen?
« Svar #3 skrivet: 20 juni 2023, 14:06:02 »
Tror inte att priserna kommer sjunka särskillt mycket i framtiden, men det som kommer hända är att prisökningarna avtar och så småningom blir lägre än löneökningarna.
Så just nu skulle jag inte köpa nån bergvärmepump om det inte behövs, bättre att vänta tills den havererar.

Jag skulle nog försöka laga elpatronsstyrningen.
Menyn säger att värmepumpen gått -282 timmar. Det innebär väl ca 64000 timmar, eller tänker jag fel? Huset drar ca 15000 kWh/år. Är det mycket eller lite för en kompressor? Förr eller senare måste den ju bytas..
« Senast ändrad: 20 juni 2023, 14:10:39 av gregor2 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9752
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Prisutveckling: Byta bergvärmepump, nu eller sen?
« Svar #4 skrivet: 20 juni 2023, 15:24:19 »
Låter fullt rimligt med 64000 timmar på 20 år. Normalt. Kompressorn kan ofta hålla ca 70-80000 timmar om det varit bra driftförhållanden och vissa exemplar klarar 100.000 timmar. Men den kan också rasa efter ca 10 år om man har otur och driftsförhållandena inte är så bra.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1412
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Prisutveckling: Byta bergvärmepump, nu eller sen?
« Svar #5 skrivet: 20 juni 2023, 16:21:43 »
Det ser inte ljust ut någonstans, varken priset på pumpar, elpriset, matpriser mm. Jag kan inte tänka mig att något kommer tillbaka till prisnivån före kriget eller pandemin.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Prisutveckling: Byta bergvärmepump, nu eller sen?
« Svar #6 skrivet: 20 juni 2023, 17:27:25 »
Inflationen beror på att i princip alla världens länder ökade penningmängden för att klara nedstängningarna under Covid-kaoset.
Den går inte stoppa med annat än högre produktivitet som pressar ned priserna.
Höjda räntor kan väl drabba ett antal som får konsumera mindre för att de har stora lån, men i många fall bidrar ju räntorna till att ytterligare driva upp kostnaderna för företag som producerar varor och tjänster, så höga räntor är i viss mån inflationsdrivande också.

Troligen så kommer FED att få sänka räntan och öka penningmängden för att stoppa att bankerna kraschar när kommersiella fastighetsbolag och enskilda husägare inte längre kan betala sina lån, och då är cirkeln sluten än en gång, med ännu högre inflation som resultat.

Det finns ett antal stora länder som har över 100% inflationstakt nu, och allt fler uppvisar ekonomi som inte går ihop, vilket tvingar allt fler länder att trycka pengar för att ha råd med statens utgifter, allt är som ett gungfly, och det är svårt att veta vad man ska tro om framtiden.
Valutor som vi känner dem börjar nog närma sig sitt slut, och kanske till och med civilisationen som vi känner den.

Med Putin, Xi Ping, Trump, Biden, Erdogan, och andra stora ledare som är mer eller mindre imbicilla så är det i alla fall fara å färde.

Jag tror det är smartare att vara skyldig pengar i den tid vi befinner oss i, än att ha sparat kapital.
För när det kraschar så krävs någon form av nystart och då är alla gamla pengar som bortblåsta.
Fastigheter, mark, skog och företag med produkter eller tjänster som efterfrågas kan också vara bra att äga, kanske guld och bitcoin?

Eller så hoppas vi att det löser sig på nåt märkligt sätt.

Men bensin och Diesel blir i alla fall billigare till årsskiftet.
Det kan vi spara ca 6000-10 000 kr/Ã¥r pÃ¥.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!