Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Får inte igång frikyla till en Nibe 1145  (läst 585 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Steffep

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Får inte igång frikyla till en Nibe 1145
« skrivet: 16 juni 2023, 22:36:44 »
Har en BVP anläggning med frikyla sedan 2013. Har fungerar klockrent förra säsongen. Men under vintern bytte vi displaykort till VP för att kunna få till en nätverksport och då kunna nyttja Nibe uplink. Förmodat är det någon inställning som nu ”saknas ” eftersom jag inte får någon kyla alls.
Obs jag kan typ ingenting om detta och eftersöker någon med tips, eller ännu hellre någon som kan koppla upp sig via Nibe uplink och se över parametrar? Om man nu kan göra det.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Får inte igång frikyla till en Nibe 1145
« Svar #1 skrivet: 17 juni 2023, 12:32:15 »
5.2.4 Sök installerade tillbehör.
1.3.2 Aktivera bara om du ska ha ett schema, annars ska denna vara inaktiv.
1.9.5 Ställ ner temperaturen för kylframledning vid +30, du kan testa med 5 C här och ställa upp om det blir för kallt inne.
Har du rumsgivare så kan du bocka i denna, om inte ska den vara urbockad.

Får du inte till det så skicka ett PM så får du instruktion om hur du gör ett konto i Uplink som du kan dela.
« Senast ändrad: 17 juni 2023, 12:35:40 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 150
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte igång frikyla till en Nibe 1145
« Svar #2 skrivet: 23 juni 2023, 06:04:28 »
Har en BVP anläggning med frikyla sedan 2013. Har fungerar klockrent förra säsongen. Men under vintern bytte vi displaykort till VP för att kunna få till en nätverksport och då kunna nyttja Nibe uplink. Förmodat är det någon inställning som nu ”saknas ” eftersom jag inte får någon kyla alls.
Obs jag kan typ ingenting om detta och eftersöker någon med tips, eller ännu hellre någon som kan koppla upp sig via Nibe uplink och se över parametrar? Om man nu kan göra det.

Oftast så bygger man frikylan utan inblandning av själva bergvärmepumpens styrning. Du måste lägga upp bilder hur det ser ut i källaren för att få hjälp.
Jag skulle gissa på lågt tryck i brainkretsen eller att cirkpumpen sittar fast till frikylan.
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!