Så vad är nu slutsatsen med sommarens slut i antågande?
Jag är mycket nöjd med investeringen, som enkelt uttryckt gör huset behagligt beboeligt. Då vi bor i putshus på en höjd, extremt solexponerat från soluppgång till solnedgång, med direktinstrålning alla ljusa timmar blir övervåningen rejält varm. Utan de automatiska rullgardinerna nerdragna blir övervåningen ca 28-29 grader c en vanlig sommardag vilket håller sig ända till kvällen.
Med fläktkonvektor (Skystar ECM-52) har det inte varit några problem att sänka temperaturen till ca 23 grader c dagtid och lägre, kvällstid. Som bonuseffekt av att ha den högst placerad i huset, spiller kylan ner till entréplan och gör den märkbart svalare.
Rent ekonomiskt har installationen varit kostsam, totalt kanske 80 lakan, men då valde vi t ex metallgallerfront som bara den kostade 10 lax osv. Installationen är kanske inte diskret, men i mitt tycke heller inte absurt anskrämlig. Oavsett helt nödvändig. Driftskostnaden skulle jag säga är försumbar. En cirkulationspump + konvektorfläkt + styrelektronik på totalt ca 0,2-0,3kwh som ger 9-10kw kyleffekt om min uträkning stämmer någorlunda. Går som en klocka efter att den trasiga pumpen bytts.
Återigen tusen tack för all input!