Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Spänningsfall över mjukstart  (läst 504 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Spänningsfall över mjukstart
« skrivet: 11 juni 2023, 09:57:24 »
Godmorgon!

Fick problem med att motorskyddet löste nån gång, samt att även säkringen till pumpen gick. Kollade i loggen o h noterade att det var i slutet av Vv-produktionen det hände. Så jag sänkte Vv-tempen några grader i går kväll, pumpen verkar ha gått som den ska nästan hela natten men sen hade en huvudsäkring (L3) in i huset gått imorse. När jag bytte den lät kompressorn i VP som ett tröskverk och sen löste motorskyddet (den har inte låtit så förut). Då kopplade jag ur matningen till kompressorn och mötte över motorskyddet och såg att till reläet för L2 var det in 240V men ut bara 211V.
Tänker mig jag beställer en ny mjukstart på
Måndag (var inte så många år sen jag bytte den har jag för mig) men är det nåt jag ska testa innan - kör kompressorn utan mjukstart för att kolla så den är ok?

Kan tillägga att MS hade inte löst och att när jag kollar i loggen så var det inget annat som dragit några extrema mängder ström som kan ha gjort att säkringen (20A) gått.
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4823
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Spänningsfall över mjukstart
« Svar #1 skrivet: 11 juni 2023, 12:34:53 »
Köp då inte ett orginal om det är en NIbE du har. Köp en riktig mjukis ( kostar inte så många kronor med och håller bättre, min är 20 år nu ) som det går att ställa ramptiden för start på. Dom i orginal finns bara en fast starttid på och den kanske inte passar kompressorn helt 100 % och ger upp p.g.a belastningen.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Spänningsfall över mjukstart
« Svar #2 skrivet: 15 juni 2023, 06:42:33 »
Tyvärr blev det ett nytt original, dock med lite annorlunda modelbeteckning (nån förbättrring får man väl hoppas). Provkörde först kompressorn genom att koppla förbi den gamla mjukstarten innan jag bytte ut den. -Har funkat finfint nu i natt.
Så mitt problem var alltså att motorskyddet löste i slutet av VV-köringar (nu är det ju varmt ute, kanske hade det visat sig på andra sätto ckså cintertid) men vanlig värmning av huset givk oftast bra. Och det var mjukstarten ser det ut som.
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!