0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Synd att du har VTR500, den har tyvärr ingen vettig utgång för att styra kylan, så mitt tips är att börja på en viss % på KB-pumpen, typ 20 % och se vad det ger, anpassa sen så att du får ungefär 5 C tempdiff över kylelementet.
Problemet jag hade med denna setup var att allt flöde gick genom konvektorn även när den behövde producera varmvatten, och det var knappt så flödet rä kte till för att få effektiv varmvattenproduktion. Så nu kommer jag sätta in en klaffbackventil och dedikerad cirkpump för frikylan istället.
Detta är nästan exakt vad jag står inför. Jag har en Nibe S1155-16kW med 240m energibrunn (samma som S1255 bara med separat VVB tank) men i mitt fall ett Swegon Smart Home R7 FTX-aggregat och kanalkylbatteri med tillhörande styrning av shuntventil och själva shuntventilen, dock ingen cirkpump . Behöver man köpa ett Nibe PCS44 tillbehör för kyla (som innehåller bla en cirkulationspump) eller är det som diskuteras ett alternativ till det färdiga kitet? Har också funderat just på hur cirkulationspumpen ska styras...