0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag gick in i manualen för S1255, de har döpt om parametrarna om man jämför med exempelvis F1255. Gå till 7.1.10.2 Autolägesinställningar.Ställ in värde för stopp av värme, exempelvis 15CStäll filtreringstid på 24 timmar. Om det nu blir en genomsnittlig temperatur på över 15C för de sista 24 timmarna, går inte värmen in, även om det skulle nästan bli frost på natten. För mig känns 15C rätt lagom, då är det garanterat sommar. Med detta sommarläge går värmepumpen i ide, stänger alla pumpar med mera. Men när du behöver varmvatten, då vaknar den till liv igen.
Jag tycker det är viktigt med 24 timmar, att man ser på genomsnittlig temperatur ett helt dygn. Även den andra parametern är intressant vintertid. Ställer du den på exempelvis -10C, kommer elpatroner att vara blockerade, om inte det är genomsnittligt kallare än -10C.
Tänk på att filtreringstiden även påverkar börvärdet. Om du har ett gammalt dragigt hus som snabbt påverkas av förändrad utetemperatur vill du nog ha ett snävare filtreringstid, åtminstone på vintern.