0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nej, det funkar inte. Det blir kortis mellan lindningarna. Det är normalt inte motstånd utan flera anslutningar i lindningen och då fungerar det som en transformator med flera lindningar.
Det är farligt med växlande reläer i såna här sammanhang där induktans är inblandad, risk finns att ljusbågarna mellan reläkontakter som är på väg att öppnas inte hinner slockna innan den slutande kontakten sluter, och så blir det stående ljusbåge som sätter eld på relät.
Det första reläet är ju ett växlande relä som man kopplar som on/off till fläkten. Om man säter det reläet till off innan man sätter de växlande reläerna och sedan sätter p strömmen igen efter någon sekunds fördröjning, har man arbetat runt det du ser som problematiskt då eller kvarstår det?
Jag hade samma undran gällande min konvektor från Sabiana. Vill minnas att jag försökte mäta om det blev nån spänningsskillnad mellan olika poler.Jag minns dock inte vad jag kom fram till, eller om jsg helt sonika testade att spänningssätta multipla poler samtidigt. Utgick nog från att det borde finnas nåt inbyggt skydd för det finns väl inga garantier för att ett vridreglage är helt skyddad för att mata ut spänning på flera lägen samtidigt, eller vid tex kortslutning i ett sådant reglage.Själv programmerade jag om en 4-kanalig sonoff för att reglera via en tempgivare, så det är jag själv som styr hur reläerns öppnar och stänger. Oroade mig me t för om jag skulle råka få en bug men den dagen den sorgen .
Sabianan har en spartrafo med flera lindningar som om den körs från inbyggt reglerkort kopplas in med tre reläer på kortet. Reläerna är då elektroniskt förreglade på spolsidan så att de inte kan dra samtidigt även om programmet spårar ur.På grund av spartrafon kan spänningen mot noll på dess uttag i vissa fall bli högre än nätspänningen, något man bör tänka på om man byter ut styrningen till något eget.