Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Krypgrund som ska plastas in och täcka ventiler några tips?  (läst 5350 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slutsteg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har en krypgrund som är en utbyggnad 30kvm, där en besiktningsfirma har mätt upp för hög fukthalt och rekommenderar att grusa upp och lägga plast. Bifogar en bild innan grusning som kommer ske inom närmaste veckorna.

* Har skaffat åldersbeständig plast och tejp för tejpa skarvarna men hur fäster man det mot ytterkanten som är betong / tegel? Räcker det med att vika upp eller ska allt vara helt tätt?

* Har fyra ventiler som sitter i betongen. Hur täcker man igen dessa bäst?

Några andra saker jag behöver tänka på eller tips?


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10192
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ser ut som att man skulle behöva gräva ur grunden först så alla stora stenar kommer bort och jämna till marken. Sedan kan man lägga grus och plast. Låt plasten gå generöst omlott men det är inte nödvändigt att den sitter tejpad mot yttermuren. Ventilerna kan man sätta igen med t.ex. bitar av cellplast XPS som man sågar till om du ska sätta in en avfuktare. Lite fogskum kan också behövas.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35462
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ska du sätta in avfuktare?
Annars är det nog rätt chansartat att plugga all ventilation, du kanske kan halvera öppningarna?

Det finns olika "skolor" när det gäller hur plasten ska ansluta till grundmuren, vissa tycker att den ska sättas upp en bit på muren, och att man fäster med lister som bultas i muren så det blir tätt, men det blir aldrig helt tätt ändå.

Minns när jag talade med en av ägarna av Acetech i Älvsbyn, han menade på fullt allvar att de monterade helt tätt och sedan körde med undertryckventilation för att skapa ett undertryck under huset.

Jag menar att OM man skulle lyckas få tätt så skulle plasten i så fall omedelbart sugas upp mot trossbotten.
Gör den inte det så har man inte fått tätt, och det innebär i sin tur att man drar in fuktig luft - troligen med mögelsporer i sig, från utrymmet mellan plasten och grundmuren, där fukthalten nästan säkert ligger nära 100%.

Jag valde att avsluta mot muren med lite fall "utåt", så eventuell kondens från grundmur eller trossbotten som kan tänkas droppa ned på plasten rinner av mot grundmuren.
I vårt fall har det på senare år runnit in vatten från en av stuprören in under grunden, och då gjorde min konstruktion att det INTE rann in på plasten, utan ned i sanden närmast kantbalken istället.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3968
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
jag köpte mitt gamla hus för 40 år sedan.......och eftersom trossbotten hade ruttnat sönder.....så lade jag plast på marken....men avslutade plasten ett par cm ifrån grundmuren.

Jag satte ej igen ventilerna.

Det har fungerat utan problem sedan dess.
Bor i Örebro/Närke.

Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installlerad sept 2024

Utloggad slutsteg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för alla tips.

Jag glömde skriva men ska sätta in en avfuktare och har fått rådet att då sätta igen ventilerna samt täta eventuella springor. En person ville mura igen inifrån men då är det svårt att ångra sig om jag i framtiden skulle vill öppna de.

Jag ska försöka rensa så mycket sten, isolering och träspån som möjligt men tror att det kommer bli svårt att få det helt perfekt.



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35462
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Att lägga in singel ser jag som ett onödigt steg om du plastar på marken, troligen är det ändå fukt från luften som varit problemet.
Om man ventilerar en krypgrund rejält så kyls den av på nätterna, och på dagen (om det regnar eller är snösmältning) så kan varm fuktig luft ventileras in och kondensera i den kalla krypgrunden, om det kondenserar på trossbotten så sugs fukten in i träkonstruktionen och det kan börja mögla.

Bryter du ventilationen, och avfuktar ovanför plasten så ska ingen ny tillväxt kunna ske.
Du kanske även bör tvätta trossbotten med en klorin-blandning så du tar död på de sporer som finns där nu. 
Jag torkade för hand (masonitskivor som trossbotten) men idag skulle jag nog sätta i en spruta och duscha hela trossbotten med klorin, kräver förstås skyddskläder och andningsskydd av god kvalitet.

Proffsen använder väl boracol (tror jag det heter) så det kanske också kan vara något att fundera på, om det går få fatt i.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jerko

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sockholm
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Börja med att lägga ut plast och mät sedan vad som händer med fukthalten. Att lägga grus först är onödigt och att tejpa är sannolikt också helt onödigt. Allt beror på hur marken runt huset ser ut och om huset ligger lågt och är dränerat osv.
Nybyggt hus 2008 144 kvm bo yta + 144 kvm källare.
CTC Ecoair 107 + CTC 1550 + Romotop Vattenmantlad Kamin+FTX med vattenbatteri
El förbrukning ca 2008=12000 kwh om året

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35462
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Att mäta fukthalten under ett hus en enstaka gång säger inget om risken för hög fuktbelastning, om det kommer från ventilationen är det helt beroende på temperatur och väder.
ALLA hus med ventilerad krypgrund har perioder på året när fukthalten ligger på eller nära 100% - det är omöjligt att undvika, risken är större ju mer man ventilerar.
Ska mätning ha något värde så bör det loggas med en logger och en fuktgivare i krypgrunden, först då vet man om man kommit tillrätta med problemet.

Att tejpa kan vara bra för att avlasta avfuktaren maximalt, ju mindre markfukt den behöver jobba med desto billigare går den.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1447
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag sågade till frigolitklossar som var lite koniska och tryckte in i ventilationsgluggarna inifrån. Plast låg redan på marken så jag köpte och installerade en AceTec sorptionsavfuktare som varit igång i 9år i höst. Fukthalten i virket har varit perfekt på försäkringsbesiktningar sedan dess. Nu ska jag äntligen börja mäta avfuktarens elförbrukning. Knappt märkbar känns det som men på ett år kanske.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad slutsteg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Att mäta fukthalten under ett hus en enstaka gång säger inget om risken för hög fuktbelastning, om det kommer från ventilationen är det helt beroende på temperatur och väder.
ALLA hus med ventilerad krypgrund har perioder på året när fukthalten ligger på eller nära 100% - det är omöjligt att undvika, risken är större ju mer man ventilerar.
Ska mätning ha något värde så bör det loggas med en logger och en fuktgivare i krypgrunden, först då vet man om man kommit tillrätta med problemet.

Att tejpa kan vara bra för att avlasta avfuktaren maximalt, ju mindre markfukt den behöver jobba med desto billigare går den.

Har mätt men bara några få veckor.



Kommer lägga plast och installera avfuktaren inom några veckor får vi se om det gör någon skillnad.


Jag är främst ute efter att bli av men en speciell lukt som sätter sig i kläder.



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35462
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
För att bli av med lukten, i vart fall tillfälligt, så behöver ni nog ozonbehandla huset invändigt.
Då blir ni av med all lukt som satt sig i de invändiga ytorna, och avfuktningen kan kanske göra att det inte tillförs lika mycket illaluktande ämnen - så det kan bli bättre med tiden.

Om det luktar primärt på några ställen säger det mig att golvgenomföringarna är otäta, ofta läcker det upp dålig lukt via avloppsrören som går genom trossbotten, men rent allmänt är det superviktigt att det inte kan dra in i huset från krypgrunden.
En rejäl besiktning (som du kan göra själv) av hela krypgrunden där du ser till att täta alla öppningar som finns mellan krypgrunden och bostaden är grundläggande i denna typ av åtgärd.
Kanske även att ozonbehandla krypgrunden i sig, och då innan du tätar eventuella draghål.

Jag skulle nog börja med att täta ventilationen, sedan sätta ned en ozonmaskin i krypgrunden samtidigt som jag körde köksfläkten inne i huset för att skapa ett undertryck som behandlar de delar av trossbotten där det läcker in luft från krypgrunden in i huset, det kan minska risken för att lukten återkommer när du ozonbehandlat, tätat eventuella otätheter, lagt ut plast och börjat avfukta.

Finns många som sålt sina hus  med den där typen av lukt i för att de inte lyckas bli av med den, och andra som fått satsa hundratusentals kronor på att byta hela trossbotten, spärrmåla alla väggar och tak, och golvmaterial.

Är dina problem begränsade till bara utbyggnaden så kanske det är ett hanterbart problem, men i värsta fall så kan det vara nästan omöjligt att bli av med lukten om den väl satt sig i hela huset. 
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3643
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Alla hus har undertryck, övertryck trycker in fukten i byggnadens konstruktion.

Men som vanligt finns det undantag, gamla hus som regel är byggda före 1978 kan ha täppt till all naturlig självdragsventilation för att inte ventilera ut den dyra varma inomhusluften.

Man kan bli riktigt sjuk om ventilationen är dålig, därför är hyresreduceringen 50% av hyran vid dålig ventilation tills fastighetsägaren åtgärdar ventilationsproblemet. Tror faktiskt det är den enskilt största hyresreducering som finns förutom att man kan slippa betala hyran överhuvudtaget för att man inte kan bo där.


Till kund skulle vi köpa ut och använda Boracol för att slippa förklara oss, dessutom är det ju inte vi som betalar, privat skulle jag BARA köra klorin, outspätt där det är som värst eller 2 ggr med en utspädd blandning.
I stort sett samma funktion men i 2 helt olika prisklasser!

Oftast är enkelheten bäst om det fungerar.
Jag hade utan tvekan gjort som rocas och sen använt mig av en digital trådlös temperatur/fuktmätare som man kastar ett getöga på dagligen under ett år, jag hatar energislukande lösningar som för alltid kommer höja elräkningarna under husets livstid.
Oftast är enkelheten bäst, om det fungerar!

Tänk om bara plast räcker. ;)
Köp riktig plast så slipper du göra om jobbet i framtiden.


Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3975
  • Karma +3/-0
Jag behöver göra något åt min ena krypgrundhalva. När jag köpte huset hade det aldrig funnits någon färdigställd vindslucka. Har ställt några skivor emot som lucka, inte jättetätt med andra ord.
Plast fanns inte. Plastade för ett par år sedan och det har blivit sämre än det var innan. Svag tillväxt varje år. Doftar nytt inne förutom på peaksommaren.

Lite fundersam på vad jag ska göra. I Kalifornien kör man alltid övertryck i byggnaderna, men där är förhållandet omvänt dvs kallt inne varmt ute. Tycker egentligen det påminner om hur en grund är.
Kör man undertryck i en grund så suger man ner inneluften som bör vara fuktigare än uteluften ner i golvet och annat tänker jag. Dra upp avfuktad luft från en fräsh grund som har sitt primära luftintag över marknivå borde inte vara något bekymmer mellan grund och inomhus.


Funderar lite på lätt övertrycksventilation likt sorptionsavfuktare fast med kompressor istället. (Jag vet inte rekommenderad luftbalans med sorption ännu).
Behöver inte avfukta under kall vår och höst, så kompressortekniken är inget problem.

Funderat bara på värma grunden genom att ställa kompressor och förångare i grunden. Kanalkylare i tilluften till huset.

Har funderat lite på lagra kylvatten från allt varmvatten, dvs förvärma det genom att dra det i grunden och kondensera fukten med det. Värma upp det sen igen med solpanelernas överskott som sammanträffar med fuktbekymmer.

Kom nyss på att sätta en luft/luft split innedel i grunden på avfuktningsfunktion, fungerar säkert mycket bättre än väntat. Håller man temperaturen samma som utetemperaturen ungefär så är luftomsättningen väldigt liten också. Det är en funktion avfuktaren inte kan påverka.

Några hus bort rev hela innegolvet och gjorde om det till gjuten platta, så galet bra lösning.

Vet inte riktigt vad jag ska hitta på.  dontknow Lite sugen på bygga något kul av avfuktaren och lite EBM lågtrycksfläktar som ligger, lösningar är ju inte permanenta.
Pajar man huset för man är lat eller inte investerar så blir det bara dyrare i längden.

---

Inspiration som kan kommenteras, var det där.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35462
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jo, om marken är torr och man lägger plast, men forstätter ventilera så kan det nog bli sämre än utan plast.
Möjligen skulle du kunna forsätta med plasten och bara täta all ventilation samt tvätta bort påväxten och hålla kolla på hur det ser ut.
Det skulle mycket väl kunna fungera så länge du inte fått lukt som satt sig i huset.

Bara plast löser inte luktproblemet om det kommer från marken (som hos oss), vi måste ha kontrollerad ventilation, och helt tätt uppåt mot bostadsutrymmet för att det ska fungera.
Sniffar man vid utblåset från avfuktaren så kan man känna en lätt mögeldoft, för att det från tid till annan möglar under plasten på grund av dålig markavtäckning när huset byggdes, det är fullt med gamla rötter inblandade i sanden, och när förutsättningarna för att det ska kondensera under plasten uppfylls, så möglar det där.
Plasten är inte diffusionstät mot lukt.
90% av tiden är det så torrt under plasten att det bara dammar om man rör i sanden där.
« Senast ändrad: 09 juni 2023, 07:19:25 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3975
  • Karma +3/-0
Kör du bara forcerad ventilation, eller fick Acetec sälja en avfuktare till dig?

Sorbtion verkar köra undertryck hittade jag på annan källa.

Mycket att tänka på. Får fixa någon lösning snart, beställde hem lite fukt-shelly för statistik.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!