0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hade inte tömt ut vattnet sommartid. Det känns som din tömkran sitter på höga ledningen istället för den låga? Eller någon backventil som jävlas. Det kan vara bra att gå till botten med det så det inte är ett problem när du faktiskt behöver tömma systemet i en nödsituation.Lossar du nedre slangen helt och släpper lite på den övre så är det vältömt.6-8 kWh per dygn är väl ganska normal totalförbrukning.
"Det känns som din tömkran sitter på höga ledningen istället för den låga?"Skulle du kunna vara mer specifika om vad detta menar. Är rätt oerfaren när det kmr till VVS. Mvh
En luftvattenvärmepump har två anslutningar för vattnet där ute, en uppe och en nere. Där innanför sitter en värmeväxlare, samma vatten som passerar genom den.Där nere går vattnet in och ut där uppe.Har man en avtappning på en av ledningarna till utedelen så bör den sitta på den undre ledningen, så hela värmeväxlaren där ute töms, inkl varma ledningen. Avtapplingen måste sitta mellan värmepumpen och backventilen, om backventilen sitter på kalla sidan. Annars kan inte allt vattnen gå baklänges ut genom tömkranen. På ritningen sitter den på varma ledningen.Alla VVS-tömkranar är tänkta att man skruvar på en gardenakoppling till trädgårdsslang så det är lätt att hälla vattnet på önskat ställe.BV - BackventilAV - AvstängningsventilUpponervänt kors = avtapplingskran, första bildenSF - SmutsfilterSÄV - Säkerhetsventil, öppnar av sig själv vid övertryck. Kan vara smidig att släppa in luft manuellt via om man tappar av.
Det är inga problem att säkra så inte röreb och VP, på utsidan fryser 2 backventiler 1 stryp, ett par T-stycken, och en bit 12 rör
Känns som du tömde på rätt sätt, det var nog en del luft där. Tänk på luft släpps in genom avluftaren när du tömmer och kranar är stängda. Insugsljudet kan låta som att luft släpps ut.Du kan komma undan hela 63-gradersproblemet genom att göra så värmepumpen suger från radiatorreturledningen precis innan den går in i tanken. Vattentemperaturen är aldrig högre än 50 där.Ditt system behöver totalt 3 pumpar, en efter shunten ("reglera värmen till huset"), en i utedelen och en i laddomaten.Kranen där ute är felinstallation. Den hjälper ingenting. Röret kommer ändå frysa sönder mellan hus och kranen. Du behöver inte ta bort den, är den där och öppnen så gör den ingen skada. Borde sitta en på insidan per rör.
"Känns som du tömde på rätt sätt, det var nog en del luft där. Tänk på luft släpps in genom avluftaren när du tömmer och kranar är stängda. Insugsljudet kan låta som att luft släpps ut."Okej, rimligtvis borde det kommit lite vatten om det inte vore som du skrev? Det såg endast ut som en droppe på 'ytan' av tömningskranen. Finns det något sätt att 100% säkerhetsställa att jag gjort rätt? Eller är du mer eller mindre 99,9% säker i och med "insugsljudet" att det var tömt korrekt. Om jag ska vara helt ärligt minns jag inte huruvida jag stängde av till/från-kranarna för LVVP när jag tömde acctankarna. Jag antar att dessa var öppna. Ska exprimentera lite imorgon."Ditt system behöver totalt 3 pumpar, en efter shunten ("reglera värmen till huset"), en i utedelen och en i laddomaten."Precis! Jag nämnde att vaillant var en fin pump för VVS'aren. Han utgick ändå att utedelen inte hade någon cirkulationspump. Jag blev alldeles chockad. Jag har 4st, ska ta bort den onödiga imorgon. Han påstod även att det inte gick att seriekoppla en VVB till accslingan. Skulle kunna skriva en drama serie om detta men kontentan var att trots mina begränsade kunskaper så knäckte jag honom (med hjälp av internet och ett par samtal med några gubbar från välrenommerade VVS-firmor) då fick jag installation billigt iaf. Jag är inte duktig på VVS och värmepumpar, vill inte låta arrogant, men han och ett par andra vvs'are har gjort mig mörkrädda. Nog haft en jäkla otur! Tänker ändå att jag ska lära mig så mycket som möjligt med hjälp av er gubbar på forumet och internet. Givetvis ska jag föra vidare kunskapen till andra medlemmar när jag kan ge goda råd."Kranen där ute är felinstallation. Den hjälper ingenting. Röret kommer ändå frysa sönder mellan hus och kranen. Du behöver inte ta bort den, är den där och öppnen så gör den ingen skada. Borde sitta en på insidan per rör."Okej, jag ska sätta 'till' kranen på insidan också! Hur kan man missa en sång sak? Denna gubben hade jobbat med värmepumpar i 15-20 år."Du kan komma undan hela 63-gradersproblemet genom att göra så värmepumpen suger från radiatorreturledningen precis innan den går in i tanken. Vattentemperaturen är aldrig högre än 50 där."Detta låter väldigt intressant! Då kan jag elda upp till 90c. Jag klyver flera kubik ved, det är en hobby. Att det suger från radiatorreturledningen låter intressant och innovativt! Då spelar de väl ingen roll om systemet är seriekoppla? Tack! Jag har en skiss på en gammal lösning (Bild:1) men detta hade blivit dyrt. (Detta var innan jag seriekopplade VVB till slingan). visar bara för skojsskull.Bild 2/3: Här är en gammal autoshunt min bror köpte till mig för jag ville köpa en sån ny ESBE. Han tyckte den var för dyr. Den var plug and play dock så nu är det mer jobb. förtillfället har jag en ESBE-manuell shunt. Vet inte vilken adapter som behövs för autoshunten och esbe'n. Ska förmodar att jag ska montera bort allt. ESBE'n är 3-vägs och denna 5-vägs. Men det bör väl bara gå att plugga en. Det är en automix 30 med automix 30RB reglage.Detta blev ett väldigt långdraget så om du inte orkar svara på allt är det fullt förståeligt. Men absolut viktigast är hur jag kan få reda på att jag tömt systemet korrektDet var ett par strömavbrott (1h+). Så jag måste vara kunnig nog för att tömma systemet nu till vinter. Utan ström till cirkulationspump så stannar väl vattnet totalt? Sen fryser det och rör spricker.Din skiss (Bild 3) om jag sätter upp denna annordning innebär det att frysrisken är 0% och att jag kan tömma innifrån? Förstår jag rätt? Jag måste väl fortfarande vara hemma i ett sånt scenario?Är genuint tacksam för din tid och hjälpsamhet, stor eloge till dig!Mvh- J
Den shuntstyrningen kan du väl använda? Ser ut som samma ställdon och mässingskropp som Nibe installerat i de sista årgångarna av 310P, 360P och F370. Ser ut som du har en mässingskropp där bakom, går det inte komplettera den med klämringsmuttrar?Testa tömningskranen och avluftaren i utedelen utan att stänga något, båda bör skjuta ut vatten om du har högre tryck än i atmosfären, annars suger det in.Rita gärna upp din seriekoppling. En värmepump påverkar temperaturen oftast cirka 7 grader per vattenpassage. Har man seriekoppling med en VVB kan man det hända att man kyler ner det i sista änden. I de fallen är det bättre att den kör "behoven" ett och ett.Man brukar ha 1 bar, har men ett öppet expansionskärl på vinden så brukar trycket vara ett par/tre hekto, på marknivå blir övertygande högt tryck.Vaillantpumpen behöver tömas även där ute tyvärr pga rörlopen som är där nere. Lägsta punkten är inte där rören går. Båda tömningsfunktionerna är bra att ha.---Det finns många rörmockare som inte är duktiga på värmepumpar och systemet. Ofta ganska låg naturlig talang för el de som rörmockar. Det finns undantag och det gäller hitta dem.Men det finns missförstånd ute i fält också.Sen finns det min "favorit" - de jag avskyr mest, talets gåva och noll kunskap, riktigt obehagligt.Många duktiga kan ge olika lösningar som alla fungerar bra. Men alla kan göra tankevurpor och krångla till det ibland. Prestera med tidspress på ett sätt som tål att kritiseras efter 10 år "varför gjorde han så" är en utmaning.Så man ska inte ta allt som sägs och görs på jättestort allvar så länge man inte betalar för stora misstag.
> Loggar in> svar från HBerggren> 'Faith in humanity restored'Du är som Obi-Wan Kenobi och jag Anakin (fast jag blir inte ondskefull... eller? hahahahHoppas du gillar cringe för det är jag i ett nötskal. Förstår om svar uteblir efter detta men var tvungen!
"Den shuntstyrningen kan du väl använda? Ser ut som samma ställdon och mässingskropp som Nibe installerat i de sista årgångarna av 310P, 360P och F370. Ser ut som du har en mässingskropp där bakom, går det inte komplettera den med klämringsmuttrar?"Jag skulle ju lägga 7000:- på en ESBE CRB221 (trådlös) men då blev brorsan grining och köpte denna för 750kr! Givetvis ska jag använda den. Ville köpa ny 100L VVB för ca 9000:- men en sådan hitta han för 1000:- Man blir lite trött på att ha fel hela tiden. Alltid hittar han något fullt fungerande för 25%~ av priset. Det är ju inte plug an play men tror jag löser det. det handlar mest om att dra "30RB reglaget" till mitt rum. Det ligger längst bort ifrån acctankarna givetvis . Bild 1: nuvarande ESBE manuell shunt. Bild 2: baksidan på automix 30. Den är ju fyrvägs så får sätta en klämringsmutter på högra sidan. Förstår jag dig rätt?
"Testa tömningskranen och avluftaren i utedelen utan att stänga något, båda bör skjuta ut vatten om du har högre tryck än i atmosfären, annars suger det in."Ingen risk att skada komponenter med detta test? Är lite nojjig men jag förstår precis hur du tänker.
"Rita gärna upp din seriekoppling. En värmepump påverkar temperaturen oftast cirka 7 grader per vattenpassage. Har man seriekoppling med en VVB kan man det hända att man kyler ner det i sista änden. I de fallen är det bättre att den kör "behoven" ett och ett."Ska rita upp detta. Ge mig lite tid bara. är inte bra på detta. Vill att det ska bli korrekt. Tänkte ha acctankarna helt tömda från juni till augusti. Eller tycker du jag bör köra cirkulationspump på LVVP och ha vatten i acctankarna under denna period?
"Man brukar ha 1 bar, har men ett öppet expansionskärl på vinden så brukar trycket vara ett par/tre hekto, på marknivå blir övertygande högt tryck."Jag har ett öppet expansionskärl på vinden som har dundrade ett par gånger när drivsidan på laddomaten la av. Jag frågade upprepade gånger vad detta berodde på för gubben och hans son som installera min LVVP hans svar var: "du får elda långsamt" och ngn annan anledning. Sen gjorde jag en inspektion själv och hörde ett statiskt ljud från drivsidan och ringde honom och nämnde detta. Då sken han upp med en gång och sa att "den behöver bytas. Men det tar 3 veckor att få en sådan". Läste på och tydligen är det sällan mekaniska fel (den snurrade som den skulle) så då är det oftast kondensatorn som blir dålig. Bytte den. 8000:- billigare. Efter detta försöker jag lära mig så mycket som möjligt. Bifogar bild:. Nu är systemet tomt och jag är osäker om mätaren visar rätt. Inte helt säker. Är det den du menar? (Bild: 3)
"Vaillantpumpen behöver tömas även där ute tyvärr pga rörlopen som är där nere. Lägsta punkten är inte där rören går. Båda tömningsfunktionerna är bra att ha."Jag förstår men jag fattar inte hur acctankar och LVVP kan tömmas till 100%. Det kanske inte behövs? om vatten blir till is så expanderar de väl till vägen mot minsta motståndet mao inte metall, utan uppåt. Systemet töms väl aldrig 100% på vatten, eller? Hur funkar det då isf? Bild 4: ritade jag i paint. Högersidan är ju hur tömingen sker just nu. På vänster med en viss lutning tänker jag att det bör tömmas till 99.9% men det kanske är overkill.
"Det finns många rörmockare som inte är duktiga på värmepumpar och systemet. Ofta ganska låg naturlig talang för el de som rörmockar. Det finns undantag och det gäller hitta dem.Men det finns missförstånd ute i fält också.Sen finns det min "favorit" - de jag avskyr mest, talets gåva och noll kunskap, riktigt obehagligt.Många duktiga kan ge olika lösningar som alla fungerar bra. Men alla kan göra tankevurpor och krångla till det ibland. Prestera med tidspress på ett sätt som tål att kritiseras efter 10 år "varför gjorde han så" är en utmaning.Så man ska inte ta allt som sägs och görs på jättestort allvar så länge man inte betalar för stora misstag."Jag håller till 100% med. Då är jag en ung grabb. Per telefon han jag elaborerat men har lagt en halvtimme på detta inlägg redan! Känns bra att veta att det finns människor i samma tankebana som en själv. Sen är jag nog inte lika duktig, men ge mig 15 år så ska du se!