0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag funderade på samma sak under flera år. För att jag skulle bli helt nöjd blev det bergvärme och FTX. En liten Nibe S1255 6kW och Östberg Heru 100 S EC. Valde även till frikyla i sovrummet och värme i garaget via två fläktkonvektorer typ sådana som är som innedelen till en luftvärmepump.Inte det billigaste alternativet men jag tror att det blir bra i längden.
40000kr för FTX och en bit över 200000kr för bergvärme.Men det var det jag ville ha. Pengar får vi ju nya varje månad 😉 Hoppas på många problemfria år nu.
var det värsta
Det är nog helt normalt och minst vad man kan förvänta för BV och FTX. Borrhål ingick nog i detta
Normalt kan man spara några tusen kWh mer per år genom att skaffa en kraftigare värmepump än t.ex. F470 är. Sedan lite till med FTX. Men du har redan totalt bara 10.000 kWh/år för dina 122 kvm i Västerås. Det är ovanligt lågt för att vara ett hus med bara en traditionell frånluftsvärmepump. Har du kamin och eldar mycket ved på vintern?? Antagligen väldigt sparsam med hushålls-el också. Potentialen för ytterligare energibesparing är klart begränsad.