Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trodde att det fanns nÃ¥gon som hade kommit längre än jag..😳  (läst 1944 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 876
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Ja det är vad jag fått veta i Ngenics användargrupp på Face Book , ställ dina frågor där så svarar Ngenic bl.a.
https://www.facebook.com/groups/1133747714210165

Märkligt att behöva söka svaren i en användargrupp på rudimentära frågor.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 876
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Redan svar frÃ¥n NGenic Support  tummenupp

"Vår innegivare har en solljussensor som mäter solinstrålning samt innetemperatur. Vid stor nivå solinstrålning blir det lägre produktion av värme.

Vi använder inte väderlek utan endast signalen från den befintliga utegivaren för att läsa av utomhustemperaturen. Då får vi en relation mellan inomhus och utomhustemperatur och därmed ser hur de påverkar varandra. På några dagar lär sig Tune hemmets dynamik och förstår hur exakt mycket den behöver påverka värmepumpen för ett bra inomhusklimat.
"

Ställt följdfrågor om solljussensorns funktion då mitt inomhusklimat redan är ganska exakt och bra.
Även frågat om funktion med solpaneler.
« Senast ändrad: 09 maj 2023, 14:09:36 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Ulf Nilsson

  • Gäst
Ulf Nilsson
SV: Trodde att det fanns nÃ¥gon som hade kommit längre än jag..😳
« Svar #17 skrivet: 09 maj 2023, 14:16:36 »
Är det inte någon på detta forum som vet om man kan använda Lan-adaptern Brp069a61 ihop med en app som har elprisstyrning, Typ Tibber eller liknande?? Tråkigt när jag vet att det finns Daikin folk här på forumet som inte kan tala om hur det ligger till med deras arbete med just Tibber som det pratats om på detta forum.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Märkligt att behöva söka svaren i en användargrupp på rudimentära frågor.
OK Börje, vänd dig direkt till Ngenic då! De svarar alltid på mejl, men det kan dröja några dagar att få svar.
mejladress: support@ngenic.se
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 876
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Är det inte någon på detta forum som vet om man kan använda Lan-adaptern Brp069a61 ihop med en app som har elprisstyrning, Typ Tibber eller liknande?? Tråkigt när jag vet att det finns Daikin folk här på forumet som inte kan tala om hur det ligger till med deras arbete med just Tibber som det pratats om på detta forum.

Jag skulle försökt hitta en mer generisk adapter om det finns någon, om den nu kostar runt 2.000 SEK. Så man kan använda på någon annan vp oxå.
Men det verkar finnas schemaläggning o höj sänk av temp.  Schema kommer man lÃ¥ngt med bara genom att ta bort de dyraste timmarna pÃ¥ morgonen och em.

Samt "third party IFTTT",  kan ju vara väldigt banalt, jag vet inte.
 Det är detta du inte fÃ¥r support om alltsÃ¥?

Schema forts.
Pratade med kunnig som kört timpris o tröttnat, blev för stora kompromisser i komfort, Ã¥tergick till schemaläggning inom definierade gränser (inom 1-2°C) med en Micro dator och tempgivarna. Marginell skillnad i besparing i kronor menade han, ty huset mÃ¥ste värmas alla vinterns dagar och lägstapris timmarna har i stort alltid varit vid samma tider. MÃ¥nga verkar hÃ¥lla med om detta👍.
NGenic tycker jag känns mer o mer som kejsarens nya kläder🤔
Är det verkligen meningsfullt att höja temperaturen i huset hela natten när man sover? Är det för hus med värmegolv i betong?
« Senast ändrad: 09 maj 2023, 20:53:07 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Ulf Nilsson

  • Gäst
Ulf Nilsson
SV: Trodde att det fanns nÃ¥gon som hade kommit längre än jag..😳
« Svar #20 skrivet: 09 maj 2023, 21:11:27 »
Tack för engagemanget Börje m.fl....  Jag kör pÃ¥ Ngenic dÃ¥ jag inte har lust att "bli professor pÃ¥ omrÃ¥det", och dÃ¥ Daikin själva inte verkar vara kvar här pÃ¥ forumet och vilja hjälpa till.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Min Ngenic Tune har ingen solsensor.
Begränsade inställningsmöjligheter.
Skulle gärna kunna lägga in mer avancerade veckoscheman.
Eller andra parametrar. Kunna styra själv hur mycket elpriset ska påverka.
Algoritmen för elprisstyrning verkar vara tämligen enkel.
"På några dagar lär sig Tune hemmets dynamik och förstår hur exakt mycket den behöver påverka värmepumpen för ett bra inomhusklimat."
Låter som säljsnack.

Använder både Tibber och Ngenic appen för att ha kontroll.
Och Greenely, för den snyggare prisgrafen.
Besparingen talar för sig själv. På väg ner mot 12000 kWh, 350m2, 3 pers.
Så styrningen har mest används för att minska gångtiden, men också styra på elpriset.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 876
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Redan svar frÃ¥n NGenic Support  tummenupp

"Vår innegivare har en solljussensor som mäter solinstrålning samt innetemperatur. Vid stor nivå solinstrålning blir det lägre produktion av värme.

Vi använder inte väderlek utan endast signalen från den befintliga utegivaren för att läsa av utomhustemperaturen. Då får vi en relation mellan inomhus och utomhustemperatur och därmed ser hur de påverkar varandra. På några dagar lär sig Tune hemmets dynamik och förstår hur exakt mycket den behöver påverka värmepumpen för ett bra inomhusklimat.
"

Ställt följdfrågor om solljussensorns funktion då mitt inomhusklimat redan är ganska exakt och bra.
Även frågat om funktion med solpaneler.

Följdfrågor:

Tack för snabbt svar!!
Imponerande!

Redan idag påverkar solinstrålningen min inne och utegivare och ger lägre värme produktion.

Vad tillför solljussensorn?
Läser den steget före innegivaren? Hur lång tid före påverkar den produktionen?

Finns det något mervärdesfunktion med Solpaneler, skall få det installerat snart?


Svar:

Hej Börje,

Kul att du visar sånt intresse!

I ditt fall låter det som att solljussensorn inte skulle tillföra så mycket, då ditt värmesystem redan verkar använda sig av styrning beroende på solinstrålning.

Vi har i dagsläget inte någon anpassning av styrningen för solceller. Framåt sett så kommer vi titta på implementation av bättre styrning med solceller också. Så ökad uppvärmning när de producerar exempelvis. Där är vi dock i ett tidigt staide.

Mvh Erik @ Ngenic


Om någon undrar, jag har en inne och en utegivare till en äldre IVT bergvärme.
Utegivaren sitter solutsatt i söderläge, innegivaren på innervägg centralt och påverkas indirekt av solinstrålningen. Rums faktor 7. Dessutom "sänks" temperaturen 1,5°C mellan 7 och 11 varje dag, med ett smart relä.
Skulle gärna vilja förfina och "programmera" om solen kommer att lysa varje dag.
« Senast ändrad: 10 maj 2023, 12:08:09 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!