Hej,
Jag har en gammal Nibe Fighter 310p där elpatronen lever sitt eget liv. Ibland startar den inte trots att temperaturen är under 49 grader. Ibland stänger den inte av när temperaturen passerat 54 grader och ibland fungerar den som den ska.
För 2,5 år sedan bytte jag “huvudkretskortet”, alltså det med “kontrollpanelen”. Jag bytte även kontakter till steg 2 till den moderna utan kabelskor (den gamla hängde sig ibland).
Jag har under vintern använt en Shelly för att kontrollera rundstyrningen, för att kunna blockera elpatronen då elen varit dyr då jag har timpris.
Jag har dessutom en Shelly 3PM så jag kan se förbrukningen på varje fas i realtid.
Normalfallet:
När någon duschar sjunker temperaturen. Vid 49 grader så startar först steg 1 (2kW), sedan steg 2 (6kW), och slutligen steg 1+2. När temperaturen gått upp till ungefär 53 grader stängs båda stegen av tills temperaturen sjunkit till 49 grader igen.
Felfall 1 (det vanligaste):
Det börjar som normalfallet men ibland så fortsätter steg 1+2 vara inkopplade tills temperaturen går upp till 65 grader och displayen slocknar. När detta händer kan jag fortfarande manuellt blockera båda stegen med hjälp av rundstyrningen. Så det verkar inte vara kontaktorerna som hängt sig.
Felfall 2 (har nog bara hänt en gång):
Elpatronen startar inte trots att temperaturen sjunkit mycket. Efter ett bad så är temperaturen nere på 36 grader men fortfarande är bara kompressorn igång, ingen elpatron.
För att lindra problemen med överhettning så har jag begränsat elpatrondriften enligt sidan 16 i
https://cdn.jseducation.se/files/pages/nibe-fighter-310p-anv-inst.pdf
När temperaturen skenar så gör det att elpatronen stängs av när kompressorn stängs av. Så slipper jag i alla fall att displayen slocknar.
Spontant så känns det som att någon temperaturgivare är konstig. Dock så ser temperaturen i displayen korrekt ut hela tiden. Är det en separat temperaturgivare för styrningen av elpatronen respektive för det man ser på displayen på kanal 1?
Har någon något förslag på vad som kan vara fel?