0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sedan en annan grej. Hur effektiv är egentligen originalisoleringen på kylrören, jag blir nästan sugen på att byte till rörskål(alufolie).
Citat från: Gano skrivet 25 april 2006, 16:31:18Sedan en annan grej. Hur effektiv är egentligen originalisoleringen på kylrören, jag blir nästan sugen på att byte till rörskål(alufolie). http://lotsen.ivf.se/?path=/KonsLotsen/Bok/Kap3/Korrosionsegenskaper.htmlGalvanisk korrosion... låt isoleringen sitta kvar
Skillnader i area mellan innebatteri och utebatteri beror på temperaturskillnaden mellan uteluften och förångningstemperaturen (liten) resp kondenseringstemperaturen och rumstemperaturen (stor) och har inget med optimal förångning eller kondensering enligt dina tankegångar att göra! (Upphämtad energi skall avlämnas i en process som kräver ett visst tryck!)
Citat från: Bosse-värmepumpsdo skrivet 27 april 2006, 20:01:16Skillnader i area mellan innebatteri och utebatteri beror på temperaturskillnaden mellan uteluften och förångningstemperaturen (liten) resp kondenseringstemperaturen och rumstemperaturen (stor) och har inget med optimal förångning eller kondensering enligt dina tankegångar att göra! (Upphämtad energi skall avlämnas i en process som kräver ett visst tryck!) Nej jag hänger inte riktigt med får jag lov att erkänna. Om du har en stor skillnad mellan innetemp och kondenseringstempen, så borde ju faktiskt ytan vara ännu större, så att du klarar av att kyla av temperaturöverskottet effektivt. Jag får det till att skillnaden blir som mest 40 grader. Jag får samma storleksordning på tempskillnad i utedelen.-Och. Vad händer vid AC-drift ? Skulle det bli helt hopplöst då med kondensering i ytterdelen ? Jag kan inte förstå att det gör så stor skillnad.Alla golvstående innedelar och alla mätningar som gjorts med två innedeler kontra 1 innedel visar högre COP enligt Promotelec.Vill du veta vad jag tror ? Jag tror att våra värmepumpars innedelar är byggda till att hängas högt på en vägg inomhus och vara diskreta i designen. That´s it. De är inte så jäkla "bra konstruerade" som vi tror. Den smala innerdelen är konstruerad enbart för ett syfte: Luftkonditionering. Förmodligen skulle de inte sälja en enda om innedelarna varit lika stora som utedelarna, vem vill ha en sån på kontoret ? MVH/Gano
Men kompressorn går ju inte med konstant flöde. Eftersom flödet ÄR varierbart och att temperaturerna varierar och därmed trycket FÅR du olika effekter vid samma flöde. Beroende på tempen får du vid samma flöde olika effekter, eller tvärtom, beroende på tempen får du olika flöde för samma effekt.Annars skulle alla VP ha samma verkningsgrad oavsett tempdiff eller absolut temp.Därmed har värmeväxlingsytorna relevans då de avgör tempskillnaden mot omgivningen och därmed de fysikaliska begränsningarna.Det går inte åt samma effekt att förånga samma flöde av ex R410 vid -10 som vid +10.Ladda ner coolpack och labba så ser man hur värmepumpen fungerar.http://www.et.web.mek.dtu.dk/Coolpack/UK/index.html
Ok, jag fattar precis vad du menar, men jag håller ändå inte riktigt med om alla dina slutsatser. Jag tycker det känns väldigt konstigt att anta att isoleringen inte spelar någon roll om inblåsningstemperaturen förblir konstant. Det köper jag helt enkelt inte. Hade du sagt att "isoleringen inte spelar någon roll, pumpens effektförbrukning ökade inte när jag tog bort isoleringen" så hade jag trott dej. Pumpen kommer ju förmodligen att svara med att varva upp kompressorn, den har ju ett jobb att göra: samma inblåsningstemp. Rören är oisolerade-värmeförluster-lägre uteffekt- samma eller högre driveffekt-sämre COP.Jag har också lite svårt att följa i alla abrovinscher, men jag vill se det så här: Kompressorn suger in kylmedia i gasform vid mycket lågt tryck och temperatur. Ju lägre temperatur kylmediat har, desto mer energi kan tas upp av uteluften. När mediat komprimeras slår det över i vätska, det är själva övergången (entalpi) som ger värmen. MEN. Egentligen sker kondensation även i hetgasledningen eftersom det är i princip lika högt tryck på hela den sidan av kompressorn. Ytan är liten i förhållande till värmeväxlaren, men visst finns det anledning att isolera rören !!! Det är ju samma typ av värmeutveckling som ger effektförluster med långa och krokiga rör. Anledning till att man väljer en viss innerdiameter på röret är en kompromiss mellan att man inte vill ha strömningsmotstånd och att man snabbt vill ha in kylmediat i innerdelen innan man får onödiga värmeförluster=effektförluster.När kylmediat kommer in i innerdelen gör trycket att gasen slår över till vätskefas, hela entalpiinnehållet kommer loss och gör att vätskan ökar i temperatur, kanske till 60 grader Celsius. Nu är det fläktens och värmeväxlarens uppgift att se till att all överskottsvärme 60-20=40 grader , transporteras ut i rummet. Misslyckas man med detta så händer följande: När man släpper trycket på mediat kommer inte temperaturen att bli lika låg; mediat kommer inte att kunna ta upp lika mycket energi (effekten sjunker trots att kompressorn får jobba lika hårt = COP sjunker).Ditt resonemang om fläktarnas varvtalsvariationer och deras inverkan på COP har jag svårt att följa. Vi pratar om fläktar som kanske drar 30-50 W i maxläge. Att de ger upphov till variationer i COP genom att fläktverkan blir olika väl anpassad till värmeväxlarens temp tycker jag känns överdrivet, att de skulle påverka COP genom sin variation i strömförbrukning är å andra sidan osannolikt ? Fläktarnas uppgift är väl att kyla kondensorn så mycket som möjligt och att så långt möjligt kyla kylmediat till rumstemperatur ? Jag skrev att COP blir högre med fler innedelar. OK, jag uttryckte mej luddigt, försöker igen. I testprotokollen från Promotelec finns ibland samma utedel, först testad med EN innedel, sedan med TVÅ innedelar. EXAKT samma utedel. COP blir högre med två innedelar. I de fall där man gjort samma sak men först testat en vägghängd innerdel och sedan en golvstående ger den golvstående högre COP. I mitt fall hade jag fått 0,2 högre COP över hela skalan vid val av golvstående innedel. MVH/Gano