0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har 20,72kWp installerat med 15kWh batteri, avbrottsfri reservkraft. Jag är mycket nöjd med investeringen. Ska bygga ut batteriet med ytterligare 15kWh i år.
Hej, Har redan en BVP och solfångare men bygger nu också upp solceller.För mej så ger solfångarna redan i dag cirka 10 000 kWh per år (16 m2)För solcellerna så blir det ungefär samma utmängd men 67 m2. Visst solfångarna sitter optimalt och solcellerna blir inte alls lika bra placerade (36 paneler x 410 W)Hur många har redan installerat solceller samt hur många håller på?MVHTony
Nej inga solceller än. Kanske en installation när vi byter tak framöver.23758kr kostade elen för oss under 2022 så visst finns det pengar att spara.
Jag har börjat undersöka möjligheten att bygga en liten anläggningen själv och bara ta in en bekant som besiktar och står för jobbet, för att slippa elräkningarna mellan ca April-Oktober. Jag måste ha en hållfastighetsberäkning så att taket håller, ni som installerat solceller har ni fått hem en byggnadsingenjör som gör en hållfastighetsberäkning på era tak, eller har dom bara utgått från en påhittad schablon?
Hej Tågråttan, Jag har installerat i princip själv.Papptak, låglutande,Varför ska du ha en byggnadsingenjör? Är det vikten eller vindlasten som är bekymret?Vikten från min anläggning är cirka 500 kg fördelat på 67m2.MVHTony
Det kostade ca 50.000,- för mig f2022. Endast Dec-22 gick på över 12 tusen. ca 180 kvm. Sthlm. Direkt värkande el. Har luft/luft vp. Jag tror att vedelda borde vara bäst.Tänker bygga om till vattenburen.
25 paneler x 404W. Skulle levererats förra veckan. Inte hört något från leverantören ännu. 🤔Blir det bra så planerar vi köpa till flera tak.