0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu vet jag inte om jag trampar någon på tårna här, men menar ni att installationen och injustering av en värmepump är så pass svår att fackmän misslyckas med den?
Tack för svaren.Hur gör man bedömningen/gissningen om reservdelstillgång i framtiden? Ska man gissa att en nyare modell kommer fortsätta säljas längre och därför ha tillgång på reservdelar? Eller menar ni att tillverkare har olika officiella policys om reservdelsförsäljning, End Of Service och End Of Sales? Har i och för sig inte lusläst alla tillverkares hemsidor, men tycker mig inte ha sett något om det i det jag läst hittills.
Det är inte svårt men det tar tid. Problemet är inte injusteringen av värmepumpen. Det är injusteringen av radiatorsystemet så att det fungerar optimalt som är problemet. I många fall finns det mycket pengar att spara genom att ställa in rätt flöden till radiatorerna. Om borrhålet klarar av en något kraftigare pump än 6 kW skulle jag välja det. Det står inte var huset ligger eller vad det är för köldbärartemperaturer vintertid, det påverkar om det är möjligt. Elen kommer att vara väldigt dyr när vädret är sådant att elpatronen behövs. En massa smarta funktioner hjälper inte om pumpen är så klen att den måste gå även de timmar på dygnet när elen är som dyrast. Elförbrukningen verkar hög. Pumpen har gått ca 3700 timmar per år i snitt med ca 500 timmar tillsatsel. Värmepumpen bör ha dragit i snitt ca 7000 kWh/år. Normalt brukar man räkna med 5000 kWh/år hushållsel för en familj. Visserligen finns det en luftvärmepump men det är ändå en bra bit kvar till 19000 kWh.
Det är en bättre andrahandsmarknad på produkter som det säljs många av.Tycker även att långa utökade garanti tider säjer en del. Finns ett märke av dessa jag personligen inte skulle köpa.
Borra ett hål till och kör en större maskin så den orkar värma utan elpatronen även den kallaste dagen. Ska du ha lite rejält med varmvatten så är det separat vvb som gäller, kör nibe 11x5 med det eller motsvarande från annan leverantör. Alternativt behåll din extra vvb du har nu, den kostar inte mycket i el. Mina ungar tömmer även min stora vvb om de får duscha fritt...Ha inte så stor förbättringar på alla smarta funktioner i maskinerna. Man tröttnar snabbt på att leka med det och då ska bara maskinen hålla huset varmt. Ditt hus är också så pass gammalt att det inte lämpar sig så bra för att värma upp på natten bara då det tappar värmen snabbt jämfört med moderna hus på gjuten platta. // Magnus