Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dockning LLVP med fast kondensering mot kombipanna och 1100 liter acktankar?  (läst 591 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skydiver

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag hjälper en kompis lite grann med hans värmeanläggning, och undrar om jag är på rätt spår med mina tankar här.

Han har i dagsläget en 12 kW värmepump med fast kondensering tillsammans med en 200 liters acktank, och en shunt på framledningen till golvvärmen i hela huset. Han har även en gammal kombipanna stående som han skulle vilja koppla in för att kunna stödelda när värmepumpen inte orkar med, eller bara allmänt när han är sugen. Han har dessutom en stor solcellsanläggning som dumpar överskott från solcellerna i acktanken via elpatron.

Nu har han införskaffat två stycken 550 liters acktankar och då tänkte vi försöka sy ihop det här till något funktionellt.

Funktionen han vill åt är alltså:

- VP står för basuppvärmning och jobbar mot acktankarna för att ge den längre gångtider (väldigt mycket start/stopp som den går nu mot 200 liter acktank)
- Acktankarna får elpatroner som solpanelerna kan mata ner överskott med
- Vedpannan går vid behov eller lust

Till värmepumpen följde 2 stycken 2-vägs växelventiler och en extern givare för att monteras på returledningen (dessa är anslutna till värmepumpen via de vita strecken på ritningen) där detta fungerar som skydd för värmepumpen om returtemperaturen blir för hög, genom att 2-vägarna då stängs. Detta är inkopplat idag och fungerar precis som det ska när solcellerna fyller 200 liters acktanken upp till 85°C.

Nu är målet att 200 liters acktanken ska ut och ersättas av de dubbla 550-tankarna, och att allt det ska ihop med pannan.

Därför funderar jag: vilka tankevurpor har jag gjort i detta? Bör något ändras för optimal funktion?

Edit: Principschemat ligger på min Google drive då det var oläsligt som bilaga:

https://drive.google.com/file/d/1WSw51OJQmYhns54wR2it-q4bXuqQEd1a/view?usp=sharing
« Senast ändrad: 20 april 2023, 16:38:32 av skydiver »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Den där ritningen var extremt svårläst med svart bakgrund, vet inte hur jag ska göra en läslig?
Men det brukar inte vara så svårt att få ihop detta med fast kondensering och shunt.
Jag skulle ha en mastertank med VVB-slinga och den andra som slav med laddomat MR50 emellan.
Koppla panna, VP och elpatron till master, pannan med sin laddomat (21).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad skydiver

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Den där ritningen var extremt svårläst med svart bakgrund, vet inte hur jag ska göra en läslig?
Men det brukar inte vara så svårt att få ihop detta med fast kondensering och shunt.
Jag skulle ha en mastertank med VVB-slinga och den andra som slav med laddomat MR50 emellan.
Koppla panna, VP och elpatron till master, pannan med sin laddomat (21).

Det verkar ha blivit otydligare när jag lade upp bilden av någon anledning, har gjort ett i PDF som jag bifogar här för ökad läslighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jaha....

Den har en egen VVB separat och acktankarna är bara för att värma huset.
Då hade jag nog valt att låta temperaturen i tankarna flyta, och det är nog OK att ha dem parkopplade på detta vis.

Den enda ändringen jag hade gjort är att flytta externa givaren på värmepumpen så den känner av temperaturen i en av acktankarna istället för röret mot värmepumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!