Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Endast byta utedel Nibe 2025/VVM300?  (läst 889 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsaj123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Endast byta utedel Nibe 2025/VVM300?
« skrivet: 20 april 2023, 10:01:39 »
Hej,
Jag har ett luft/vatten system från Nibe F2025/VVM300 som har ca 15 år på nacken och utedelen har börjat bete sig underligt under vintern (den stannade under de 3 första dagarna i höstas när snön kom, sedan har den fungerat som den ska...).

Med tanke på åldern inser jag att det förmodligen är dags för byte, men vi besök från offererande firmor konstaterar de att inne-delen (VVM300) förmodligen har många år kvar i livslängd.

Så till min fråga: Är det nån som vet om det finns en kompatibel utedel att byta till detta system? Nibes nuvarande utedelar är ju alla varvtals-styrda, så de är inte kompatible med min gamla innedel. Kan man använda andra fabrikat? Behövs en "adapter" för kommunikationen i så fall? Borde ju reglermässigt vara ganska enkelt kan jag tycka, typ av/på?

Tacksam för idéer... offert på komplett nytt system på ca 160k efter ROT.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Endast byta utedel Nibe 2025/VVM300?
« Svar #1 skrivet: 20 april 2023, 10:26:40 »
Vad jag vet är det enbart CTC som har adapter mot äldre delar som kanske går att använda i vissa fall. Med NIBE så får man köpa en separat styrsystembox som SMO S20 som klarar dagens utedelar och för hand bygga ihop all styrning. Ganska mycket jobb. Tycker du ska byta ut allt när utedelen havererar om det inte är något enkelt fel som inte kostar så mycket att reparera såsom fel på mjukstartkortet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3642
  • Karma +3/-0
SV: Endast byta utedel Nibe 2025/VVM300?
« Svar #2 skrivet: 09 maj 2023, 21:26:24 »
F2025 är bra, fortsätt hålla liv i den. Tycker de ska köras till 20 års ålder i alla fall.
Men det kanske inte är alla tekniker som hittar felen på dem, givarfel kan vara galet luriga, värden som är dåliga när man kikar.

Utegivaren under pumpen fylls med vatten, borra locket från insidan och ut så är det förebyggt, så pajar inte den givaren. Symtomen är ganska udda.

Enstaka givare kan gå sönder.
Mjukstarten behöver bytas en gång under produktens livslängd.
Växelventilen i innedelen behöver bytas en gång under produktens livslängd vid normal vattenkvalité.

Resten verkar hålla hög kvalité. Så länge kompressorn går finns det ingen anledning att skrota hela pumpen.
Finns inget annat som passar till innedelen vad jag vet. En begagnad F2026 är ingen uppgradering i sammanhanget.
F2030 tror jag inte passar.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 337
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!