Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny pump istället för fighter 401p  (läst 793 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mode_ny_vp

  • Gäst
Mode_ny_vp
Ny pump istället för fighter 401p
« skrivet: 17 april 2023, 14:12:26 »
Hej

Har en fighter 410p där kompressorn håller på att ge upp, låter som någon bilar nu när det startar. Pumpen är från 98 så känns inte som det är någon idé att laga.
Bor i sthlm
Ju nu ligger vi pÃ¥ ca 16000 Kwh per Ã¥r, men jag har  LLVP som hjälper till med värmen
Skillnaden är att nu håller vi på med renovering och lägger in vatteburen golvvärme i undervåningen, vilket vi inte haft tidigare. Så pumpen kommer ju få arbeta betydligt mer i framtiden gissar jag.

Så jag har fått tips om att installera en luft/vatten pump i stället och ett FTX aggregat. Istället för ersättaren f470, som jag inte är supersugen på egentligen heller pga av att den inte kanske är super effektiv.

Men vore skönt att få lite råd och tips hur jag bör tänka.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9861
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny pump istället för fighter 401p
« Svar #1 skrivet: 17 april 2023, 14:25:25 »
Hej! Hur stort är huset och när är det byggt? 16000 kWh/år låter väldigt mycket, särskilt som ni har en LLVP också. Ett annat alternativ till ny värmepump är nya NIBE S735 med tilluftsmodul SAM S42. Kanske lite aningen billigare än LVVP + FTX beroende på vilken modell av LVVP som ni vill ha.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Mode_ny_vp

  • Gäst
Mode_ny_vp
SV: Ny pump istället för fighter 401p
« Svar #2 skrivet: 17 april 2023, 14:43:12 »
Hus på 180 kvm från 1987 sutteräng. Ingen isolerad grundsula och dåligt isolerade väggar på bottenplan.

735 med en SAM, måste den SAM sitta nära pumpen? Har ingen plats där än att den skulle sitta på vinden tror jag.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9861
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny pump istället för fighter 401p
« Svar #3 skrivet: 17 april 2023, 14:55:26 »
Ok, då är nog inte S735 att rekommendera utan det är bäst att satsa på LVVP + FTX. Frånluftsvärmepumpar behöver riktigt välisolerade hus för att det ska bli bra. Priserna på värmepumpar har tyvärr ökat kraftigt och kan skilja ganska mycket så ta in flera olika offerter från olika tillverkare.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Mode_ny_vp

  • Gäst
Mode_ny_vp
SV: Ny pump istället för fighter 401p
« Svar #4 skrivet: 17 april 2023, 15:23:12 »
Ja priserna har verkligen skenat iväg, känns som hel del tid att köpa.
Idag ligger 410p på 8Kw och kompressor på 550.

Är det motsvarande 8kw lvvp jag bör kika på kanske lite större?

Har också försökt skaffa mig en uppfattning om bästa lvvp, ju mer jag läser desto motstridiga blir alla uppgifter, alltid olika pumpar som är best i test, samt "riktiga" fel från försäkringsbolag, visar att man bör välja vissa andra pumpar.

Någon koll på vettigt ftx aggregat? Kanske fel forum

Tack sålänge

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9861
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny pump istället för fighter 401p
« Svar #5 skrivet: 17 april 2023, 15:47:02 »
Jag gissar att effektbehovet för ditt hus ligger på kanske 8,5 kW vid DVUT som är runt -16,5 °C i stockholmstrakten. Effektangivelsen på LVVP kan vara väldigt olika beroende på fabrikat med mera. Man behöver titta i specifikationerna och se vad värmepumpen ger vid t.ex. -7 och -15 °C. Effekt och COP sjunker med utetemperaturen. Vore bra om värmepumpen kan ge åtminstone 6 kW vid -15 °C tycker jag. Då blir det bra energitäckningsgrad för helåret.

Har inte så bra kolla på alla modeller av FTX-aggregat. Finns en tavla för ventilation här på forumet. Annars skrivs det en hel del på byggahus.se ventilationsforum: https://www.byggahus.se/forum/forums/ventilation.66/
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!