Kan man sätta Lägsta Returtemperatur för lågt?
Jag skulle inte sätta min lägre än jag har men egentligen, om allt fungerar normalt så kommer den ändå att värma när det behövs eftersom den går efter inställd rumstemperatur
Att sätta min retur till 16 grader fungerar lika bra som mina 12 grader, det förhindrar att den värmer i "onödan". Det kommer nog aldrig att inträffa att den då behöver värma om allt fungerar normalt. På sommaren kommer vattnet i ditt system ändå att ha ungefär samma temperatur som du har i rummen, det värms ju upp av att det är en varm årstid. På vintern värmer den upp för att det behövs och då går den efter inställd rumstemperatur
Om returen skulle gå ner till 16 grader vintertid skulle det betyda att du har stora problem. Tex att en inbrottstjuv tagit ner ett eller flera fönster mitt i kalla vintern i samband med ett inbrott och ingen är hemma så att hela huset kyls ner, pumpen orkar inte hålla värmen. Eller att något i pumpen går sönder under den kalla årstiden
Att ha en högre min retur skulle kunna motiveras av att man vill ha varma golv i badrum även sommartid men det kostar som sagt energi även om det blir kompressorn som skapar den, inget är gratis längre