0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
För ca 2 månader sedan tappade vi all värme i huset och det konstaterades att båda flex-ledningarna in och retur till värmen var styva och fulla med skit. Dessa båda byttes, men enligt teknikern behövdes ingen mer göras där jag som lekman bl.a. frågade om man borde spola igenom systemet men han menade på att det inte var nödvändigt.
Har ingen hjälp att ge vad gäller varmvattenberedaren men har däremot lite synpunkter på detta med slangarna. Att slangarna sätts igen beror på att ståltrådarna runt slangen är av magnetiskt stål. Slangarna fungerar då som filter för den magnetit, en form av järnoxid, som bildas när det kommer in syre i radiatorsystemet. I ett tätt värmesystem bildas ingen eller så lite magnetit att den inte ställer till med problem. Att slangarna har satts igen är en indikation på att något inte är som det ska vara. Magnetiten i slangarna kommer från järn i radiatorsystemet som har korroderat bort. Syrefritt vatten korroderar inte järn i nämnvärd utsträckning. Teknikern har en poäng i att systemet inte behöver spolas igenom då slangarna har fungerat som filter. Däremot borde hen ha kontrollerat den tredje slangen.
Det var ganska rostigt på dropplåt och plåten under/avslutning vvb vilket indikerar på att läckaget har pågått en längre tid. Stör mig på att teknikern som var där i februari inte nämnde något om det men man kanske inte kan förvänta sig vad som helts. Parallellt får jag kanske se om jag kan få ut någon ersättning av typ doltfel eller dåligt utfört arbete.
Det brukar se rätt oaptitligt ut på bottenplåten. Det bildas kondens på köldbärarpumpen och oisolerade delar av köldbärarsystemet som droppar ner på plåten. Där börjar det rosta och växa mögel. Så det var inte så konstigt att teknikern inte reagerade på det.