0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Och fyllnadsgraden i Norge beror till stor del på att dom lite då och då importerar stora mängder elström vilket vi i Sverige nästan aldrig gör och dom få gångerna är det i rätt små mängder.
Dom har importerat för att dom har haft låga nivåer i sina magasin och då passar dom på att "samla i ladorna" när strömmen är billig. Sedan kan dom då sälja lite dyrare när priset är högre.Det verkar som att många tror att elproduktion inte är ren affärsverksamhet, men det är vad det handlar om. Men det är ju så vi vill ha det, allt blir ju billigare och bättre om det är bolagiserat.
Var 300m från halvstort vindkraft verk i lördags.Det ligger i inlandet ute på bögda.Hördes hur tydligt som helst, ett malande ljud och då skall sägas att jag hör inte jättebra.Så det behövs inga dBA mätningar osv för de hörs utan tvekan.Men bor man i staden tycker man det är inget för man är van vid allt ljud o trafiken! Ute på landet är det bara orrarna och Husqvarna skog o trädgårds produkter som bryter tystnaden, så bo nära vindkraft verk gillar man inte, det förstår jag nu.
Javisst kan det vara så att är det så att vindkraft också orsaker ljud respektive buller i frekvensområden som vi kan höra.Men det som man ofta pratar om i samband med vindkraftsanläggningar är ju det sk infraljudet. Det är låga frekvenser som vi egentligen inte kan höra, men som kan orsaka hälsoproblem.Det kan dessutom vara så att just den här typen frekvenser är svårare att isolera (om man alltså har en huskonstruktion) ... vad jag minns.
Jag var nog otydlig. 😊Tänker att lågfrekvent malande buller sannolikt också innehåller massa infraljud, som dessutom är svårbemästrade, som du säger..