Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Mitsubishi Electric (Ecodan)
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
En fundering.... hiss eller diss??
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: En fundering.... hiss eller diss?? (läst 1513 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Alexe
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 148
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Alexe
«
skrivet:
23 mars 2023, 22:49:10 »
Citera
Hej gott folk!
Behöver lite hjälp med att ta fram det bästa och ekonomiska lösningen för min uppvärmning.
Idag har jag en CTC EcoEl (innerdel) med CTC EcoAir 107 som är 17 år gammal och därför funderar man på olika lösningar.
Vi har även en braskamin i huset i vardagsrummet, och används rätt flitigt under vinterhalvåret.
Problemet:
Problemet i det här med CTC uppvärmingen är att när man eldar i baskaminen så behöver inte CTC pumpen jobba lika hårt/lika mycket, och därför när det är under +5 ? grader, då skickar innedelen varmvatten till ytterdelen för att förhindra förfrysning av ytterdelen. Så skulle tempen ligga på -5 grader vilket det oftast gör vintertid och man eldar i braskaminen så kan det gå åt rätt mycket el bara för att hålla ytterdelen varm för att inte frysa sönder.
Så att detta är en "no brainer"
Lösningen:
som jag tycker låter vettigt i mitt huvud behöver kanske inte låta helt vettigt för någon annan, därför vill jag bolla lite idéer.
Jag tycker såhär: Att investera i en värmepump med så kallad "split" dvs köldmediumanslutning mellan ytterdel och innerdel. Så, är det kallt ute och jag börjar elda då behöver inte ytterdelen hållas varm. (en vinst för detta)
För att sedan komplicera till detta ännu mera så har jag sett att det även finns så kallade "hydrobox" förmodligen en värmeväxlare som man sedan kan kopplas till en tank eller liknande.
Så, idén är helt enkelt att köpa en ytterdel med köldmediumanslutning, en hydrobox som ska sedan anslutas till en 500 liters acc tank, som sedan i sin tur är ansluten till min nuvarande CTC innerdel (slänga ytterdelen)
Att koppla på det här viset så har jag tänkt att min besparing skulle kunna vara genom att jag inte behöver värma ytterdelen, stor besparing på det och med acc tank innan min nuvarande CTC innerdel så är tanken att köra med värmepumpen när det är billig el, och stänga av när det är dyrt, och acc tanken plus CTC tanken blir min "buffert" för de dyrare timmarna på dagen.
Så, vad tror ni? Funkar min idé? Någon annan som har kopplat likadan, eller likvärdigt? Funkar det att stänga av/sätta på värmepumpen efter timtariff på något sätt, kanske styra manuellt? Värmepumpen ska alltså hålla temp i ACC tank och inte hålla koll på temp i huset. Det kommer min CTC fortfarande att göra.
Hiss eller diss på hela idén, eller delar av det?? Vad säger proffsen??
Info om huset:
Huset är för övrigt en 70 tals villa med dålig isolering, 105 kvm boyta, plus 105 kvm källare vilken är endast 1 rum uppvärmd för att hålla kostnaderna nere. Har även bytt ut vissa element mot konvektorelement för att snabbare sprida värme efter behov (vilket funkar väldigt bra)
Förbrukar runt 15 000 kwh om året i total el. Men större delen av detta är såklart uppvärmning.
Loggat
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: En fundering.... hiss eller diss??
«
Svar #1 skrivet:
24 mars 2023, 10:30:31 »
Citera
Din nuvarande panna styr ju utedelen och en del annat som har med den att göra, inte helt säkert att det kommer att fungera alls om du kopplar bort värmepumpen, jag vet faktiskt inte.
Tror i alla fall inte att det är så enkelt som du tror.
Kanske finns någon annan som kan CTC bättre än vad jag gör.
Att låta en värmepump värma en tank till hög temperatur ger dålig COP, så mitt råd är att köpa allt nytt, om jag fattat hydroboxen korrekt så behöver du en VVB för varmvattnet, men när den värmer huset så växlar en ventil som kör direkt mot radiatorer/golvvärme helt utan förluster i någon tank som står varm året runt utan nytta.
Möjligen är det går modifiera din innerdel att bara agera VVB, men det tror jag inte, och helt ärligt så har CTC en dålig funktion just för tappvarmvattnet, om nu din gamla pump fungerar som senare varianter har gjort.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Alexe
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Alexe
«
Svar #2 skrivet:
24 mars 2023, 11:23:54 »
Citera
Hej och tack för svar!
Jadu, om man nu diskuterar vidare så var min tanke att värme en acc tank till typ 45 - 50 grader, och det ska väl ändå en nyare pump klara av att leverera till väl? Och detta ska som sagt vara som en buffert när elen är dyr.
Vvb har jag redan i min ctc och den är tänkt att driva vidare som vanligt, underdelen av ctc tanken värmer indirekt överdelen och spetsar sedan med elpatron om nödvändigt.
Jadu, min pump är 17 år gammal, men levererar rätt bra ändå trots ålder.
Men som skrivet innan, värma utedelen är bara dumt
Loggat
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 3977
Karma +3/-0
HBerggren
«
Svar #3 skrivet:
24 mars 2023, 13:47:44 »
Citera
Jag tror du överskattat energiåtgången för hålla utedelen frostfri. Allt är isolerat hela vägen och vattnet cirkulerar bara vid behov.
Du kan säkert slakta utedelen och behålla den styrningen som dummy. Laddpumpen sitter i innedelen och skulle kunna utan problem hämta värme vid behov från tank, bara utedelens styrenhet visar förväntade värden för givarna.
Den stora tanken du vill ha, den måste laddas med flytande kondensering, så den precis inte är för kall för vad CTC förväntar sig få laddat vid behov.
Kan funka ganska bra, men minsta lilla kompromiss så blir det sämre än du har idag. T ex fast kondensering. 30% högre förbrukning generellt och högre kompressorslitage.
Splitpumpen måste ha ett styrsystem som klarar göra rätt med ladda tanken. Det kan vara bättre att skrota hela CTC som ändå bara är glad i elpatron och sen sätta en shuntstyrning från Esbe på nya tanken, om det inte finns i vald splitpump.
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
Alexe
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Alexe
«
Svar #4 skrivet:
24 mars 2023, 16:49:01 »
Citera
Tack för svaret, googlat lite mer på kondensering för jag förstod inte vad flytande och fast kondensering var.
Jag förstår dina tankar nu, men det löser kanske inte ”tanken” jag hade och det var att ladda upp en tank när det är billigt med elen om man nu kör flytande kondensering.
Varför skulle det inte funka att ladda upp en acc tank?
Värmen behöver kanske inte vara helt låt oss säga 50 grader i hela tanken.
För jag antar att flytande kondensering är att värmen går ut från pumpen och kommer kall vatten tillbaka, dvs en större diff mellan in och ut.
Loggat
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10206
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #5 skrivet:
24 mars 2023, 17:09:07 »
Citera
Flytande kondensering innebär att värmepumpen aldrig tillverkar varmare värmevatten än vad som precis behövs. Om det räcker med t.ex. 35 °C så är det precis vad som värmepumpen ska tillverka hela tiden för att ha högsta COP. Att värma en stor ackumulatortank till 50 °C och sedan stänga av värmepumpen ger alltså betydligt sämre COP än om värmepumpen jobbar på hela tiden med rätt temperatur.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-0
HBerggren
«
Svar #6 skrivet:
24 mars 2023, 17:41:58 »
Citera
Att avvika från flytande kondensering tillfälligt är vad som behövs för att få energilagring via en 500L tank. En spik i kistan är att den rymmer väldigt lite energi. Fyller du mer än 55-60 grader så börjar slitaget skjuta i höjden på värmepumpen.
Om flytande kondensering är 45 grader för tillfället, hur månget energi rymmer då 60 grader tank?
500 * (60-(45-7)=22) * 4.18 /3600 = 12,7 kWh flyttbar energi.
Så om höftar lite, har en dag med 60 kWh totalförbrukning och hushållshelen anses vara 10 kWh så är det 50 kWh i värmepumpen. Det är 150 kWh energi ungefär som den producerar. Notera samma "ovärmepumpad energi" som tanken förvarar.
Så en tredjedel av 12,7 kWh är det du kan flytta till billigare timmar.
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
Alexe
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Alexe
«
Svar #7 skrivet:
24 mars 2023, 19:14:53 »
Citera
Okey, så du menar helt enkelt att idén var inget bra alls. Det lät iallafall bra i huvet, i verkligheten så verkar det vara något helt annat.
Så vad skulle lösningen vara mot en billigare uppvärmning?
Tanken var ju att lagra värme när det är billig el.
Att lagra värme genom att värma acc tank med direktverkande el är säkert inget bra alternativ heller.
Vad finns det för alternativ för lagring som är en ”billig” lösning. Tänkt acc tankar är relativt billiga att hitta.
Batterier är för dyra.
Men då kommer jag in på en annan fråga. Min ctc i dagsläget så kör den upp till temp till låt oss 50 grader sen låter den trilla till kanske 35 så kör den upp igen och så håller den på hela tiden. Det är knappast någon flytande kondensering.
Min pump hade nog orkat med att ha flytande kondensering (tror jag iallafall) men inställningsmöjligheterna är för primitivt i mitt system.
Däremot min bror har också en ctc av lite nyare modell, men när det var typ -10 ute, då orkade inte pumpen med att hålla flytande kondensering, och då öppnar shunten mot överdelen av pannan och hämtar vatten som är elpatron värmd.
Så, frågan är då varför har innerdelen en ”tank” som värmepumpen jobbar mot?
Det finns ju den där Mitsubishi utedel och en Hydrobox som innedel, hade den orkat med att ha flytande kondensering vid -10 utan hjälp av elpatron?
En ”normal” innedel har ju en tank som värmepumpen jobbar emot, som en ”mindre” acc tank? Varför är den där annars om den inte behövs?
Loggat
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5055
Karma +2/-2
25fOCUS
«
Svar #8 skrivet:
25 mars 2023, 02:06:02 »
Citera
En CTC 107 är en enkel VP och s.k. ON/OFF , start stopp på temperatur som nu. Att ladda någon tank på 500L kan du nästan glömma, för klent, minst 1 m3 för något hyffsat driftförhållande. Det blir inte många kW som reserv.
Loggat
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-0
HBerggren
«
Svar #9 skrivet:
25 mars 2023, 11:00:09 »
Citera
Det blir fler kW lagrade desto närmare vår och höst du kommer.
Du kan lagra energi i husets byggmaterial genom att dra på värmen extra vid lågpris och sänka/pausa vid högpris. Värmeförluster ökar genom skalet förstås, men kan vara värt att experimentera med.
Rent praktiskt betyder det att man köper en Ngenic tune och sätter mellan utegivaren.
Vad värmepumpen klarar utan elpatron beror på dimensionering. Är det -18 över natten och runt -14 dagtid annars så klarar jag mig helt utan elpatron med luft/vatten utan att det blir för kallt.
Tanken i pumpen används som temperaturutjämnare och lättillgänglig avfrostningsenergi. Resten är varmvattenberedare. I CTC är den även ett shuntat tillskott. Så den tar billig energi primärt från botten och spetsar med det från toppen om framledningstemperaturen inte kan hållas. Sån spets lär det bli en hel del om den startar och stoppar med en diff på 20 grader. Känns konstigt att den är så stor.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Mitsubishi Electric (Ecodan)
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1086
dolda: 0
användare: 14
Användare online
:
UmeRoland
pathe915
TS Comfort AB
BiggerDigger
dadid
Börje__
R.nord
tyke
uecjs
bevakare
Anders Gunnar
Zyberdude
RobertG
Peter Rud
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info