Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LLVP, bra - bättre - bäst, till garage  (läst 1199 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Segerlund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
LLVP, bra - bättre - bäst, till garage
« skrivet: 15 mars 2023, 19:12:55 »
Hej, tänkte bollar lite tankar och se så jag inte fått det här med LLVP helt om bakfoten.
Läst massor med trådar specifikt riktat mot garage men har fortfarande några frågetecken som behöver rätas ut.
FrÃ¥gan jag ställer mig är om det är bättre att gÃ¥ pÃ¥ dom effektivaste pumparna eller om den högre kostnaden äter upp besparingen pÃ¥ elräkningen. Innan du ens tänker svaret vet jag det redan, det beror pÃ¥  ::)
Jag har satt mig in lite mer i Mitsubishis sortiment och kommit fram till detta lite förenklat
AP25 (Solid) är bra
FT25 (Ninja) är bättre
RW25 (Sumo) är bäst
Tycker det är svårt att en jämföra dessa pumpar med varandra fast det är samma tillverkare. Te.x så är det bra Sumo som har ett specificerat SCOP vid kallt klimat. Jag skiter väl i vad den har för SCOP vid +7°C, om jag nu ens har igång den då är värmebehovet som en fis i rymden jämfört med när kvicksilvret passerat -20°C.
Kan tänka mig att det inte är värt dom extra pengarna i södra Sverige men nu bor jag i Norrbotten och ett riktigt kallhål dessutom, vi har ganska konsekvent 5-7°C lägre temperatur är prognoserna. Hade ändamålet varit att hålla en behaglig inomhustemperatur känns det som ett givet val att gå på den effektivaste jag kan hitta. Eftersom det nu är till ett garage är det inte lika noga, säg att jag vill hålla 15°C men en Solid får jobba livet ur sig för att hålla 13°C när det är -30°C ute, så är ju nu inte det hela välden. Bilen blir avtinad och behöver ingen motorvärmare, kanske inte ställer mig och meckar med något utan tar det nära det blivit varmare ute (och inne).

Så betalar sig en Ninja eller Sumo? jaja jag vet det beror på så vi tar lite fakta. Garage 26m² eller 92m³ kör just nu en byggfläkt, håller nästan +10°C med 700W och nu är det varit kring -10 ute, var en köldknäpp i helgen med -20 och då höll det bra 3-4°C, provat köra den på 1300W vid -20 och håller då kring strax under +10°C. Plattan är isolerad men hur mycket vet jag inte, ena långsidan har 120mm isolering och ena kortsidan har 145mm men borde vara lika på motstående väggar. Taket har bara 95mm just nu men ska blåsa upp 2-300mm lösull inför nästa vinter.

Om resonemanget håller, att en effektivare pump inte behöver jobba lika mycket för samma värme, funderar jag på om det även går att applicera på storleken. Att en större inte heller behöver jobba lika hårt, men den kanske drar mer också?
Fick pris på en Daikin Caldo XRH30 (verkar poppis här på forumet) som låg nästan i nivå med en offert på en Ninja, tycker specarna är mer jämförbara med Sumo. Så där lutar det klart mer mot Daikin, och fick samtidigt veta att storebror XRH40 bara kostade 1000kr mer så därav min fundering på om större blir bättre?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2449
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LLVP, bra - bättre - bäst, till garage
« Svar #1 skrivet: 15 mars 2023, 19:44:04 »
Det beror på....

om 1300W räcker så hitta en pump som har minst detta vid -30C

slut

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LLVP, bra - bättre - bäst, till garage
« Svar #2 skrivet: 15 mars 2023, 21:18:06 »
Om det krävs 1300 W vid -20 °C blir det ca 1750 W som behövs vid -30 °C. Då borde en Daikin Solo XRH25 räcka och den ger förmodligen en bit över 2000 W vid -30 °C.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Hannuse

  • Att mäta är att veta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Att mäta är att veta
SV: LLVP, bra - bättre - bäst, till garage
« Svar #3 skrivet: 15 mars 2023, 22:29:42 »
Jag skulle personligen efterfråga det som fungerar, och inte bry mig om priset.
Pumpen ska ju sitta där i förhoppningsvis 10år, kanske mer, och då vill jag ha någonting som fyller min kravspec.
Med tanke på att garaget är så litet som 26m2 men ändå behöver så mycket i värmebehov för att inte bli minusgrader så hade jag gått på en pump som klarar det med mariginal.
Dom tre pumpar jag har installerat i närtid har inte haft så stor priskillnad, det kostar mellan 19kkr och 24kkr för väklända märken i olika effektklasser.
Så jag hade rådgjort med en installatör jag har förtroende för, och kört på det.
Lösvirkeshus -86 130m2 1-plan
LLVP IVT Aero 807 - 2021 (utedel utbytt 2022)
Braskamin 1m3 ved/Ã¥r
Direktverkande el som SUB2
2 vuxna personer i hushållet

Fristående garage 40m2
LLVP IVT Aero 605 - 2022 (utedel bytt 2023)

Total förbrukning
Senaste 12 månaderna - 22 382kWh
2023 - 22 154kWh (varav 2202kWh i garaget)
2022 - 20 427kWh (varav 2273kWh i garaget)
2021 - 23 956kWh (varav 3365kWh i garaget)
2020 - 24 529kWh (varav 2848kWh i garaget)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 349
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!