Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bosch Compress 3800i EW: pendlar mellan för låg och för hög temp på framledning  (läst 2836 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lofgren001

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Bosch 3800 EW - pendlar mellan för låg och för hög  temp på framledning jmf mot börvärde
Problem: kan gå flera timmar med framledningstemp 5-10 grader under börvärdet utan att tillskottet startar. När det väl startar är det vanligt att det fortsätter 5-10 grader över börvärdet.
Resultatet blir att det växlar mellan heta och svala element och därmed att temperaturen går mycket upp och ner.
Har inte lyckats förstå vilka parametrar och algoritmer som triggar tillskottet att starta och stänga av sig.
Har sökt hjälp hos installatören och Bosch och fått tips om olika parametrar men har inte lyckats få till en jämn värme.
Hoppas någon annan brottats med samma problem och hittat lösningar ?
Alltså, vad påverkar när tillskottet skall slå till, dvs vilka parametrar och beräkningar?
Och sammaledes när det skall slå ifrån i närheten av börvärdet.

Har ett 1,5 plans hus med element, ganska välisolerat. Ingen rumsgivare.
Vore mycket tacksam att få tips om inställningar, softvaran eller om det kan vara någon givare eller annat som inte funkar.

Inloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har IVT Vent 402 men den är nog identiskt med Bosch 3800.

När tillskottet ska slå till bestäms av Parametern, "Fördröjning värme" som nås i servicemenyn under Meny Tillskott.

Min inställning är: Fördröjning värme = 300 K*min

Detta betyder att  om framledningstemperaturen är 5 grader (K) under börvärdet så ska tillskottet slå till efter 60 minuter. (5*60 =300 K*min)

Jag har märkt att tillskottet inte slår till direkt när gradminuterna uppnått 300 K*min utan det kan dröja ett tag till. Vad detta beror på vet jag inte och det finns inget i manualen som förklarar detta.
« Senast ändrad: 14 mars 2023, 22:41:17 av ghupost »

Utloggad lofgren001

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Tack för svaret.
Har testat Fördröjning värme med värden 300 och 100, men elpatronen slår ofta inte till trots att man uppnått det inställda värdet. Har även testat att variera fördröjning Kopplingsdiff som också räknar upp till inställt värde, ursprunglig 150K utan att göra skillnad.
Någon idé om hur denna beräknas eller vad den påverkar ?
Har även testat med alla 4 effektinställningar men det verkar inte göra någon skillnad.
Kan det finnas fler värden som påverkar.

Inloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svaret.Har testat Fördröjning värme med värden 300 och 100, men elpatronen slår ofta inte till trots att man uppnått det inställda värdet.
Som jag skrivit förut har jag också märkt denna egenhet hos styrsystemet.
IVT/Bosch vill inte lämna ut hur det fungerar när jag ställt frågor till kundsupporten. Det är en "fabrikshemlighet".

"Kopplingsdiff" fungerar på samma sätt som fördröjning värme (för Tillskott) men styr när kompressorn får starta att värma huset.

Om du minskar fördröjning värme så borde variationerna i framledningstemperatur minska (Nackdel den kör mer på eltillskott)

Om den har kört framledningstemperatur 5 grader under börvärde i 60 minuter så är det helt normalt att den kör 5 grader över börvärde i 60 minuter för att "komma ikapp".

Hos mig varierar innetemperaturen +/- 0,5 grader. (har rumsgivare i och för sig)

Hur mycket varierar din rumstemp?
Hur är din värmekurva inställd?
Har du termostater helt öppna?

Utloggad lofgren001

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Det var bra att få veta vad kopplingsdiffen gör, svårt att förstå av namnet och bruksanvisningen  :)
Det kan ju låta logiskt att man vill köra ikapp samma tid, men alltför ofta är det en lång fördröjning innan den slår till och sedan mycket hög temp under lång tid. Hade hoppats att det skulle gå att stya bättre.
Har tyvärr ingen rumsgivare, installatören avrådde bestämt för detta trots att det var min uppfattning att en sådan skulle hjälpa till. Hade en rumsgivare för nattsänkning på den första Niben på 90-talet, men nu vill man ju hellre värma hus och varmvatten på natten när elpriset är lägre :)
Har inte loggat tempsvängningarna men med manuell koll så sjunker tempen 0,5-1,5 beroende på dröjsmålet.
Värmekurvan har genomgått flera varianter, först 22-55, sedan +2 extra vid nollan då tempen i huset kändes kyligare. Nu senast vid återbesök av installatör, min 30 och +5 vid nollan.
Vi bor 2 pers i ett hus med 8 utrymmen som skall värmas, vill därför hålla lägre temp i 3 utrymmen, så styr i dessa med termostat. Men har också försökt med alla termostater öppna och det har inte visat någon märkbar förändring på problemet med fördröjning.
Hur upplever du att rumsgivaren fungerar ?


 

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9820
  • Karma +19/-4
Jag har märkt att tillskottet inte slår till direkt när gradminuterna uppnått 300 K*min utan det kan dröja ett tag till. Vad detta beror på vet jag inte och det finns inget i manualen som förklarar detta.

I äldre varianter av styrsystemet fungerar det så att när tillskottstimern har räknat färdig börjar en annan timer, ramptidstimern, räkna. Är tillskottseffekten inställd på 6 kW kopplas 3 kW in när ramptidstimern har nått 50% av inställd tid. 6 kW kopplas in vid 100%. Är tillskottseffekten inställd på 3 kW kopplas 3 kW in vid 100%.

Det kanske kan vara något sådant som förvirrar. Det är ju rätt vettigt att hela tillskottseffekten inte kopplas in på en gång om tillåten tillskottseffekt är hög. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
I IVT Vent402 finns ingen "ramptidstimer" synlig för användaren inte heller i servicemenyn.
Hur instegningen av tillskottsstegen fungerar vill tydligen IVT inte att användaren ska veta.

Rumsgivaren är det som fungerar bäst på hela värmepumpen. Om avvikelsen från önskad innetemp är x grader så ändras börvärdet för framledningstemperaturen med K*x  där K är inställbar mellan 0-10.
Min trådade rumsgivare kostar bara 850 kronor så det är en bra investering.

TS har inte skrivit hur stort huset är och hur gammalt huset är samt årsförbrukning.
Jag har begränsat tillskottet till 6 kW vilket förmodligen ger mindre svängningar i framledningstemperatur.

Har TS klickat ur rutan "Hyst till komp. stopp"?
Vad detta gör exakt är extremt dåligt beskrivet i manualen men det kanske kan hjälpa.



Utloggad lofgren001

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Tack för förklaringen om ramptidstimern, har misstänkt att det finns en styrparameter som inte syns och inte är omnämnd.
Min Bosch 3800i är ett år gammal, kan den också ha en ramptidstimer ?
Och funkar det även på om man reducerar effekten till 2 eller 3 kwh och alltså inte använder nedstegningen ?
 
Om det är jag som avses som TS(?) så är huset på 167m2, byggt 1992 och en färsk enegideklaration säger 12090kwh.

Ang Hyst till komp. stopp, så är den urklickad, nuvarande värde är 2,0 K. Dok för Bosch säger : 
"Ställ in hur många grader under kompressorns maximala temperatur som tillskottet ska börja stega ner. Denna funktion ger möjlighet att använda kompressorn så
mycket som möjligt". Kanske kan vara värt att testa med större värde.
Men får väl även utröna om det går att installera en rumstimer i efterskott. Låter ju som det kan minska mina problem.

Inloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Programvaran till IVT Vent402 verkar något buggig.
Problem som jag har och som IVT:s support erkänt är kända buggar är följande:

1. Grafiska gränssnittet hänger sig ofta 10-30s och tar ej emot tryckningar
2. När man ändrar fläktvarvtalet kan resultatet bli vad som helst, Jag sänkte från 55% till 45% och då ökade det verkliga fläktvarvtalet!!!!

Problem 2 ovan åtgärdades med en norsk reset d v s pumpen stängdes av med grafiska användargränssnittet och gjordes sedan strömlös med huvudströmbrytare i 1 minut.

Har du provat norsk reset på din pump?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9820
  • Karma +19/-4
Om det är jag som avses som TS(?) så är huset på 167m2, byggt 1992 och en färsk enegideklaration säger 12090kwh.

TS = trådskapare, i det här fallet blir svaret ja.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!