Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Alternativ trasig 310p
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Alternativ trasig 310p (läst 784 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
sunkan
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 11
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
sunkan
Alternativ trasig 310p
«
skrivet:
11 mars 2023, 19:03:01 »
Citera
Hjälper en vän med en nibe fighter 310p från 2007.
Kompressorn är trasig. Överhettningsskyddet hade löst ut och inte återställts så provade att koppla förbi det. Kompressorn lät väldigt mkt, avluft tempen sjönk inte samt den blev så varm så jag inte kunde ta i den.
Ohm mätte mellan dom tre stift som finns på kompressorn och fick:
1-2. 14ohm
1-3. 8.4ohm
2-3. 6.5ohm
Är en villa på 100-120 m2 byggt 2007, braskamin finns i vardagsrummet. Beläget utanför Arvika.
Oklart om huset skall ägas vidare eller säljas men om vi spånar på om huset skall ägas vidare vad hade ni gjort?
Bytt kompressor?
Bytt frånluft pump?
Installerat luft vatten?
Annat?
Bergvärme är inte görbart.
Hur mkt kan en frånluftpump ge i kompressorn drift, jag har fått för mig att det är lite?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10196
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Alternativ trasig 310p
«
Svar #1 skrivet:
11 mars 2023, 19:16:19 »
Citera
Kompressorn brukar bli så varm att den inte går att ta i, det är normalt. Kopplade du förbi motorskyddet klixon? Hoppas du inte menar överhettningsskyddet för elpatronerna för då kan pannan explodera om den kokar... Vanligt att kompressorn bara håller ca 10 år på dessa modeller med kylmedia propan. Skulle bytt kompressor men då istället valt 360P reservdelskompressor på 650 W som ger ca 2 kW värme istället för orginal reservdel 500 W / 1,5 kW. Brukar kosta runt 20 tkr att byta men har nu hört om rövarpris på 30 tkr så man måste kolla upp det. Tyvärr väldigt lång leveranstid på nya värmepumpar nu. Men man kan komplettera huset med en luftluftvärmepump och spara ett par tusen kWh per år om man vill.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
sunkan
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 11
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
sunkan
«
Svar #2 skrivet:
11 mars 2023, 20:36:00 »
Citera
Överhettnigs skyddet till kompressorn jag kopplade förbi.
Anledningen att jag blev inkopplad var att överhettningsskyddet till patronen löste ut.
Sen borde ju en säkerhetsventil lösa ut vid kokning.
https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/fighter-360p-135kw-cu-089370/kompressor-650w.html
9000 kr i reservdel, skall se om jag kan göra arbets byte med en kyltekniker.
2kw borde man väl klara sig rätt långt med för värme i ett såpass nytt hus när man stöd eldar när man är hemma.?
Det drar ju snabbt iväg med pengar i andra alternativ, så det kanske är rätt väg att gå.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10196
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
11 mars 2023, 22:34:17 »
Citera
Man brukar också alltid byta expansionsventil, torkfilter och pressostat när man byter kompressorn då även dessa delar slits med åren.
https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/fighter-360p-135kw-cu-089370/068-utbytesenhet-expansionsventil-och-torkfilter.html
Huset får man nog räkna med drar i alla fall 5 kW vid -20 °C och alltså 2,5 kW vid nollgradigt väder. Men en 2 kW kompressor sparar ändå säkert uppåt 7000 kWh per år i det huset eftersom den går många timmar per år.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Larsmaja
Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
Expert på värmepump
Stad/land: Lund Södra Sandby
Antal inlägg: 576
Karma +0/-0
Kön:
IVT490
Larsmaja
«
Svar #4 skrivet:
13 mars 2023, 09:59:32 »
Citera
Ett vanligt fel är att kondensatorn åldrats som sitter på kompressorn, enl. länken som hänvisades till ovan så är det en kondensatorn på 17 microfarad, den skall dra ca. 1,2 Amp. på 230 Volt. Ett tipps koppla av kondensatorn på kompressorn och koppla in den på 230Volt och mät strömmen som den drar. När en kondensator åldras så minskar dess kapacitans så strömmen minskar. Det kan även bli kortslutning/lågohmig när den get upp.
Loggat
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Alternativ trasig 310p
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 987
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info