Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Maximal Arbetstemperatur Värmepump  (läst 5639 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hoffan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar min VP, SÃ¥ länge inte Elpatronen är med
Maximal Arbetstemperatur Värmepump
« skrivet: 23 april 2006, 14:43:29 »

Någon som har någon idé varför detta larmet kommer varje gång som min Värmepump
har varit i gång.. ( Maximalt Arbetstemperatur Värmpepump)

Kollade i loggen å det ligger ju drygt 1700 sådana larm.. Såg detta av en ren slump
när jag stod nere vid Pumpen..

Utloggad Farbror Melker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderköping
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Farbror Melker, Vet du vaa
SV: Maximal Arbetstemperatur Värmepump
« Svar #1 skrivet: 23 april 2006, 23:25:21 »
Vill du ha svar på dina frågor så bör du nog skriva lite mer om ditt problem. Till att börja med vilken VP du har...
Då ökar chansen att någon kunnig person svarar! ;)

Tyvärr har jag ingen aning.
IVT 490 installerad jan 2006 i Östergötland.
Enplanshus på 112 kvm.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Maximal Arbetstemperatur Värmepump
« Svar #2 skrivet: 24 april 2006, 07:38:35 »
Vill du ha svar på dina frågor så bör du nog skriva lite mer om ditt problem. Till att börja med vilken VP du har...
Då ökar chansen att någon kunnig person svarar! ;)

Tyvärr har jag ingen aning.

Jag gissar pÃ¥ luft/vatten och IVT...   ^-^  ::)


Någon som har någon idé varför detta larmet kommer varje gång som min Värmepump
har varit i gång.. ( Maximalt Arbetstemperatur Värmpepump)

Kollade i loggen å det ligger ju drygt 1700 sådana larm.. Såg detta av en ren slump
när jag stod nere vid Pumpen..

Du bör nog följa en arbetscykel på din VP och kolla vad som händer, eller skaffa Rickards VP-logger.

Men gissa kan jag alltid.
Antingen har du termostater som ligger och stryper radiatorerna, öppna dem i så fall, och styr värmen på din VP.
Eller så har du ett högtemp-radiatorsystem och då hjälper endast att komplettera med fläktkonvektor eller byta ut några radiatorer mot biffigare dito.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hoffan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar min VP, SÃ¥ länge inte Elpatronen är med
SV: Maximal Arbetstemperatur Värmepump
« Svar #3 skrivet: 24 april 2006, 08:19:08 »

Ber om ursäkt för min dåliga info.. Va nog lite för ivrig när jag såg larmet å ville fråga

Men jag har en IVT fast MIn heter ju då Autoterm En 615 VP & en 207 LV

Sedan kör jag 2 våningar med Golvvärme vilka är splittade på 2 förgreningspunkter,
+ att jag kör termostater separat för varje slinga.

Den uppfattningen jag fick när jag stod där nere är att när utdelen skickar in sin värme
så antingen när den är klar eller så slutar den skicka in mer värme pga att max tempen är uppnådd, Vilket e förståligt att den gör, Fast frågan e om man verkligen borde kalla detta för ett larm i så fall.. För det e inget man ser om man inte står brevid maskinen elle rkollar sin logg då å då

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Maximal Arbetstemperatur Värmepump
« Svar #4 skrivet: 24 april 2006, 11:11:33 »
IVT har förutom larmen också ett "varningsfönster". En sådan varning, dvs inget larm, är "Värmepumpen arbetar nu på sin högsta tillåtna temperatur". Trolig orsak/åtgärd enligt manualen:

1. Värmeinställningen är så högt ställd att värmesystemets returtemp blir för hög.
Sänk värmeintällningen.

2. Varmvattentemperaturen är för högt ställd.
Justera varmvattentemperaturen

3. Golvvärmesystemets eller radiatorernas ventiler är stängda.
Öppna ventilerna.

4. Flödet över värmepumpen är större än flödet i värmesystemet.
Sänk hastigheten på värmebärarpumpen eller öka hastigheten på cirk.pumpen för värmesystemet.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Maximal Arbetstemperatur Värmepump
« Svar #5 skrivet: 24 april 2006, 11:42:56 »
Jag skulle tippa på att flödet över värmepumpen är större än flödet i värmesystemet. Orsaken kan vara att termostaterna i golvvärmen stryper flödet så att flödet över värmesystemet blir för lågt.

Börja med att öppna termostaterna till golvvärmen och se om detta hjälper.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hoffan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar min VP, SÃ¥ länge inte Elpatronen är med
SV: Maximal Arbetstemperatur Värmepump
« Svar #6 skrivet: 24 april 2006, 12:25:25 »
 Till Sture..


Var i manulaerna hittade du detta.. Har blädrat igenom min, Man inte hittat detta..


Sedan kan jag passa på å fråga alla. Har för mig att jag sett en länk här i forumet på
Servicehandboken på denna maskin. Någon som hittar den länken. har sökt, men utan resultat

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Maximal Arbetstemperatur Värmepump
« Svar #7 skrivet: 24 april 2006, 12:33:41 »
Till Sture..
Var i manulaerna hittade du detta.. Har blädrat igenom min, Man inte hittat detta..

I Användarhandledningen på sid 32. Har du den inte, så kan du hämta den på IVT´s hemsida.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Hoffan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar min VP, SÃ¥ länge inte Elpatronen är med
SV: Maximal Arbetstemperatur Värmepump
« Svar #8 skrivet: 24 april 2006, 12:56:45 »

Tusen Tack..

Laddade precis ner den, men tycker nog att det skilljer sig lite
från den jag fått av Autoterm...

Tycker fortfarande att det e skumt att jag skall behöva öppna alla termostater
ju....Men det e ju värt ett försök

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!