0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! Klokt att ni tilläggs-isolerar ett hus från -59 men frånluftsvärmepumpar passar bara i moderna mycket välisolerade hus där ventilationsförlusterna utgör en stor andel av värmeförlusterna. Huset bör vara byggt tidigast på i slutet på 80-talet för att eventuellt ha sådan isolering. Frånluftsvärmepump är även en dålig lösning i ett fritidshus som står obebott långa tider på året och där man vill kunna sänka innetemperaturen. Frånluftsvärmepumpen kräver att huset är fullt uppvärmt och ventilerat hela tiden för att där ska finnas värme att återvinna. Mycket bättre att satsa på en bra luftvattenvärmepump för er. Ventilationen är viktig men ni kan ju välja om ni vill bygga centralventilation eller satsa på en enkel lösning med t.ex. ett par PAX-fläktar. Det är bra om ventilationen går att reglera och stänga av när ni inte är där.
Som medlem är det bara att posta på.Jag har för mig om att vissa märken på luft/vatten värmepumpar inte avfrostar som de ska om innetemperaturen är för låg, så välj rätt märke där.Jag tror att Daikins grejer vill ha varmt inne för att avfrostningen ska funka.Sen måste man alltid fundera på tilluften när man renoverar gamla hus, själv köper jag alltid fönster med spaltventiler när jag byter, de utan funkar endast i hus med separat tilluft.
Med tilluft menar du ventilation eller? Vi har bytt alla fönster men har såklart inte tänkt alls på att ha ventiler i dessa, och det var inget som fönsterexperten som kom ut till oss och mätte upp allt sa något om heller. Attans att man ska lära sig allt den svåra vägen hela tiden. Kanske går att montera i efterhand dock?
Mycket nytt du nämner men det är ju rimligt, speciellt det med värmen som ska återvinnas. Har inte ens tänkt på det alls! Bra input. Har du tips på vilken luft/vatten som är bra och passar till ett 120kvm stort tvåplanshus? Jag ogillar utedelen i en luft/vatten, men förstår att den måste finnas där. Måste den synas så mycket, eller kan man bygga in dom i något som kamouflerar den lite? Sen är det så att en luft/vatten har högre verkningsgrad än frånluft också va, så det är bättre ur värmesynpunkt?Det här är säkert en fråga som inte hör hemma i det här forumet, men gällande ventilation - när du säger centralventilation så menar du FTX eller liknande? Ett grannhus har FTX och är nöjda. Vad finns det för alternativ där? Tror inte vi vill ha PAX-fläktar. Det sitter två st där nu, en i varje badrum och även om dessa funkar bra så tycker jag dom blir rätt smutsiga väldigt fort samt att dom låter (inte mycket men ändå).
Hittade en instruktion på nätet.https://www.bygghemma.se/reportage-och-guider/valj-ratt-fonsterventil/Du kan ju avvakta en vinter och se vilka fönster som det blir fukt på?Där är det klokt att sätta in en ventil.
Lysekil har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -12,9 °C enligt Boverkets tabell. Jag uppskattar att ert hus då drar drygt 6 kW för att hålla 21 °C inne. En värmepump som skulle passa bra borde vara IVT AirX 407S. Den är extra ljuddämpad i utedelen vilket kan vara fördel om man lätt stör sig på utedelen. Den har som i alla fall jag tycker en modern snygg design. Sedan finns t.ex. nya NIBE F2050-6 eller traditionella on/off-modellen CTC EcoAir 406. Om ni ändå totalrenoverar huset så är det ju ett mycket bra tillfälle att skaffa FTX ventilation om ni vill. All kanaldragning är ju den dyraste biten. FTX-aggregat kan man köpa för runt 30-40 tkr om man undersöker vad som finns. Vill ni bara satsa på F-ventilation utan återvinning räcker det med kanaler från badrum, kök, ev grovkök och kanske klädkammare. Sen en avluftskanal och en enkel kanalfläkt med reglering för ett par tusen kronor.
Priset för er VVM 225 är bra med tanke på att den är relativt ny och ungefär vad man kan förvänta sig när någon säljer den begagnad. Går att köpa ny på nätet för 41 tkr så det är en bra slant ni sparade. Den är förberedd för att anslutas till internet och NIBE's app via nätverkskabel så glöm inte dra fram nätverk till platsen ni ska pannan på.