0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Du menar inte installatörshandboken?https://proffs.nibe.se/nibedocuments/31354/531385-2.pdfJag är osäker på om det finns någon annan.
Det hade varit roligt att komma över deras programvara och se om man själv kan optimera den på något sätt. Jag hade velat ha en 750/730 för att bygga om och köra för att se hur man kan förbättra den.
Kortfattat så blir pumpen så klart mer effektiv och kan återvinna mer energi totalt sätt om den får mer luft att jobba med så den kan gå upp i frekvens, men förlusten av att dra in den kalla utomhus-luften är ändå större om differensen på temperaturen ute och inomhus överstiger ca 22 grader.
Verkligen, jag började fundera på om man skulle försöka sig på att disassemblera firmwaren, men det skulle krävas lite för mycket tid (för mig), så istället har jag spenderat senaste dagarna med att koppla en RPi vid RS485-interfacet till den och skrivit lite python-kod som via NibeGW läser av alla register/givare jag är intresserad av och var 5:e sek skickar till en InfluxDB för grafning i Grafana.Sedan har jag hittat att via register 47096/47105 så kan jag sätta den i "Manual Compressor Mode" och själv bestämma i vilken frekvens kompressorn skall köra. Så nu har jag skrivit ett litet test-program som kör pumpen i olika frekvenser och fläkthastigheter och grafer upp hur den presterar. Jag håller även själv reda på hur mycket luftflödet minskar så jag bättre kan räkna ut när den behöver avfrostas än den själv gör när man ändrar fläkthastigheten för ofta. Sen simulerar jag en avfrostning helt enkelt genom att sätta kompressorfrekvensen till 0, och anser avfrostningen klar när BT16 och BT21 gått över 10 grader.Så, om jag ansåg att jag kunde göra ett bättre jobb än pumpen själv så skulle jag i stort sätt kunna ta över hela styrningen via RS485-interfacet.Nu är jag dock precis klar med min första analys av värdena vilket tyvärr vände lite upp och ner på min världsbild (om siffrorna stämmer). Jag har länge läst många inlägg där man påstår att det oftast lönar sig att öka fläkthastigheten en ganska bra bit över OVK-normen för att kompressorn skall kunna komma upp i frekvens och prestera optimalt istället för att elpatronen skall gå in.Om mina beräkningar stämmer så gäller det dock bara om utomhus temperaturen är över ca 1-2 plussgrader. Är det kallare ute så är all ökning av luftflödet en ren förlustaffär och då bättre att stötta med elpatronen (eller hellre en luft/luft-värmepump bredvid).Kalkylen/resonemanget bygger (lite förenklat) på följande teori:Återvunnen energi/h:Eut = Luftflöde(BS1) * (Frånluft(BT20) - Avluft(BT21)) * 0,000365 kWhFörlorad energi (ventilation & kompressordrift)/h:Ecomp = Kompressoreffekt (Reg 43141) * 10 / 1000Event = Luftflöde(BS1) * (Innetemp(BT50) - Utetemp(BT1)) * 0,000365Ein = Event + Ecomp kWhTotal energi/h:Etot = Eut - Ein kWhKortfattat så blir pumpen så klart mer effektiv och kan återvinna mer energi totalt sätt om den får mer luft att jobba med så den kan gå upp i frekvens, men förlusten av att dra in den kalla utomhus-luften är ändå större om differensen på temperaturen ute och inomhus överstiger ca 22 grader.Ni får gärna komma med feedback om ni tycker jag räknat galet på något sätt
Energi/h har enheten kW, inte kWh. Ibland kan man skriva kWh/h och det kan passa när man t.ex. också tar hänsyn till avfrostningarna då kompressorn måste stanna en stund varje timme.
Eleffekten som man matar kompressorn med försvinner bara inte utan återfås som värme av värmepumpen.
luftavkylning/uppvärmning beror av luftens densitet och fuktutfällningen beror på relativ luftfuktighet i huset så man behöver en tabell.