0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det finns flera tänkbara orsaker: För lågt värmebärarflöde, avlagringar i kondensorn, fel på pressostaten (händer sällan), fel på växelventilen. Det behövs mer information för att kunna identifiera orsaken. När kommer larmen? Det brukar vara i samband med varmvattenberedning. Vad är det för temperatur på utgående värmebärare i slutet av en varmvattenberedning. Är det enbart golvvärme i huset eller finns det också radiatorer? Vad är det för temperaturdifferens mellan in- och utgående värmebärare när pumpen värmer huset?
Jag ser inget som verkar konstigt. En hetgastemperatur på 85 grader när pumpen gör varmvatten är helt normal och betyder tillsammans med köldbärartemperaturen att kondensortrycket är normalt. Det ska inte ge högtryckslarm. Jag har ingen teori om vad problemet kan ha varit. I och med att det är enbart golvvärme i huset bör det inte vara något problem med avlagringar av järnoxid i kondensorn. Differensen mellan temperaturen på utgående värmebärare och hetgastemperaturen brukar vara 30-35 grader. Differensen är lite högre i det här fallet men inget som tyder på problem. Det jag har reagerat på är att differensen brine in/brine out är väl hög, 6,6 grader men det kan vara felvisning på någon eller bägge givare som är orsaken.
Nej, energiupptaget är proportionellt mot flödet gånger temperaturdifferensen. Hög temperaturdifferens betyder bara att flödet är lågt. Pumpens verkningsgrad, om man bortser från köldbärarpumpens elförbrukning, blir bättre när temperaturdifferensen minskar. Men då köldbärarpumpens elförbrukning ökar med ökande flöde blir det ett optimum som brukar ligga runt 3 grader för korta borrhål och 4-5 grader för kraftigare pumpar med djupare borrhål.