0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja du Mike lille.Det är riktigt du behöver inte bemöta mina inlägg, men det betyder inte att jag inte kan bemöta dina inlägg när du skriver inlägg som i min mening är dåliga.Det enda jag gjort är att visa alla som vill förstå vad som haltar i ditt inlägg.MVHMesser
Är det därför jag klarat mig med enbart luftvärmepumpen i 26 månader nu trots temperaturer ned till -15...20 ºC Ja ja ni får tycka vad ni vill, jag är extremt nöjd och det är huvudsaken, snart är den betald också trots att den kostade 50% mer än en annan, nu ser jag fram åt att spara 20% extra varje år i 8-10 år mot den billigare pumpen...
Luftvärmepumpar skall inte testas vid -7 grader!
Mina HE9-DKE:er är tillverkade januari 2006 och går så lågt som 208 W innan "on/off".Vid off stannar utefläkten och det hela drar 18 W i standby-ström.
Ganska stor skillnad eller hur?
Det finns ytterligare faktorer som talar till Toshibans fördel här.Eftersom Toshiban kan gå på dellast när Panasonicen går på fullast så ökar Toshibans COP ännu mer men det är inte taget hänsyn till i diagrammet.
Sedan att man kan välja % är inte sant eftersom det enda som sker med varierande effektbehov är att kurvan förskjuts avseende på utetemperatur.