Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kollektorslang inne i huset. Slang eller rör?  (läst 999 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kassettband

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag håller på att installera en ny bergvärmepump. Den gamla står i tvättstugan men den nya ska in i pannrummet. Nu behöver jag alltså dra rör från där kollektorslangen kommer in till nya platsen för pumpen, genom stenvägg, totalt kanske 5-6 meter eller så. Det blir en del pyssel på vägen för att få avluftning på rätt plats också.

De flesta installationer jag sett har plastslang hela vägen, men jag tänker att det kanske vore bättre med rör? Enklare att få rakt och snyggt. Brukar man använda det och i så fall vilken sort? koppar, galvat? Gäller ju att kunna isolera rören bra också.

(Läste även nånstans om att spritlösning i plastslang inte var OK ur brandskyddssynpunkt men det verkar ju inte bekymra så många)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kollektorslang inne i huset. Slang eller rör?
« Svar #1 skrivet: 01 mars 2023, 10:01:17 »
Man brukar dra köldbärare i kopparrör inomhus vad jag har sett?
Man brukar ange just brandskydd, fast kopplingen mot PEM-slangen sitter oftast på insidan av väggen.
Grejerna måste förstås kondensisoleras noga.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kassettband

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kollektorslang inne i huset. Slang eller rör?
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2023, 19:41:57 »
Då får det bli rör.

Koppar vs galvat 42 mm är 385 kr vs 150 kr metern hus Rinkaby. Och oavsett mÃ¥ste jag lÃ¥na grejor, har varken R32 gängsnitt eller en brännare som klarar att löda sÃ¥ grova rör.  FÃ¥r se vad det blir.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Kollektorslang inne i huset. Slang eller rör?
« Svar #3 skrivet: 01 mars 2023, 20:47:44 »
Galvade rör är bara galvade på utsidan. De kommer att korrodera så småningom i ett köldbärarsystem. Det diffunderar syre genom slangen i borrhålet eller markslingan. Det är flera tiotal m2 slangvägg det handlar om för en normal värmepump.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4769
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kollektorslang inne i huset. Slang eller rör?
« Svar #4 skrivet: 01 mars 2023, 21:16:27 »
Då får det bli rör.

Koppar vs galvat 42 mm är 385 kr vs 150 kr metern hus Rinkaby. Och oavsett mÃ¥ste jag lÃ¥na grejor, har varken R32 gängsnitt eller en brännare som klarar att löda sÃ¥ grova rör.  FÃ¥r se vad det blir.
Vad du än gör så använd inte galv eller stål, det tar ca 1 år så är rör/filter/växlare JA ALLT helt fulla med rost och annan skit. KB innehäller en massa syre och det är katastrof för omnämt materiel. Du är varnad.

Utloggad Kassettband

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kollektorslang inne i huset. Slang eller rör?
« Svar #5 skrivet: 01 mars 2023, 23:20:09 »
Blir att låna en stor brännare då. Bra, då slipper jag fundera på det.

Utloggad Jokkmokksjokke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Meggawaaatttt
SV: Kollektorslang inne i huset. Slang eller rör?
« Svar #6 skrivet: 03 mars 2023, 09:54:34 »
Då får det bli rör.

Koppar vs galvat 42 mm är 385 kr vs 150 kr metern hus Rinkaby. Och oavsett mÃ¥ste jag lÃ¥na grejor, har varken R32 gängsnitt eller en brännare som klarar att löda sÃ¥ grova rör.  FÃ¥r se vad det blir.

Avser du att dra 42mm rör hela vägen till pumpen?

28mm koppar räcker mer än väl. åtm. upp till 12kw.
300m2 på 2+1 plan. Thermia Atlas 12. 2x500m ytjordvärme
Norra norrland

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Kollektorslang inne i huset. Slang eller rör?
« Svar #7 skrivet: 03 mars 2023, 10:07:07 »
Vid 12 kW effekt och COP 4 så blir flödet över förångaren 0,7 l/s med etanolblandning. Tryckfallet med 28 mm koppar blir då 1275 Pa/m och flödet 1,36 m/s.

Rekommenderar 35 mm eller 42 mm till en 12 kW värmepump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!