0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Framgår inte vilken S 1255 som avses, känns mycket med 200 meter borrhål om det är deras 1255-6 kW värmepump?Är det beräknat på en 1255 - 12 kW så är den troligen rejält överdimensionerad, och borran borde inte behöva vara så djup ens med en sådan pump.Möjligen kan det gå räkna hem om du i efterhand tänkt bygga ett rejält garage som kommer "utanför" huskalkylen, det är ju rätt vanligt att man gör så för att klara BBR-kraven.Nibe S735 går köpa för 115 000 kr här: https://www.vvsbutiken.nu/product.html/nibe-s735-7-rfKänns hutlöst dyrt det pris de uppgett.
Den som har gjort kalkylen kan inte stava till borrhål eller differens. Att skriva kwh i stället för kWh kan ursäktas, man slipper ju skifttangenten, men borrhål med två l, nej! Hade jag fått kalkylen hade jag blivit mycket tveksam till författarens kompetens och frågat någon annan firma också för säkerhets skull. Jag tycker dessutom att man har missat att uppdatera sig till nutida förhållanden vad gäller elpriser. En bergvärmepump kan dimensioneras så att den kan täcka mer än 100% av husets värmebehov så att den kan stängas av de timmar elen är dyrast vilket brukar sammanfalla med att värmebehovet är stort. En frånluftvärmepump måste då komplettera med elpatronvärme. Det är var elen kostar då som är intressant. Jag har en känsla av att vill man teckna fasta avtal på elen i framtiden får man räkna med att betala en bra ”försäkringspremie” för det. Någon måste ju ta risken för oväntade händelser på elmarknaden. Timpris kommer nog att bli det vanliga, om inte annat kan man ju ladda bilen billigare nattetid. Jag skulle sikt på en värmekälla som gör att man kan stänga av värmen några timmar varje morgon och kväll när elen är som dyrast utan att komforten blir lidande. Jag tycker att elförbrukningen verkar hög för en nybyggd villa på 190 m2. Förmodligen är det genomgående golvvärme med därtill hörande bra SCOP så värmebehovet bör ligga runt 35000 kWh/år. Den förbrukning är det med FTX. I nybyggda välisolerade hus brukar uppvärmning av ventilationsluften stå för en stor del av värmebehovet. Jag får det inte att gå ihop om det inte är ett hus med enorma fönsterytor. Finns det ingen kalkyl på husets värmebehov i W/K? Var ligger huset?
Flexibiliteten blir ju bättre med bergvärmen än med frånluft, och jag gissar man man kan räkna med lite längre livslängd på bergvärmen (mindre rörliga delar och inga avfrostningar).Borrhålets djup avgörs av husets bruttoenergibehov efter återvinningen från FTX är avdragen.För att kunna ge dig mer handfast data på vilken storlek av värmepump, och borrhålets djup så behöver vi veta lite mer om husets energi och effektbehov.(Har inte granskat dina kalkyler, det kanske finns där?)