Hej,
Håller på att energi optimera mitt boende och vill gärna ta till mig den expertis som detta forum innebär. Har redan fått bra hjälp av Kwhalp ( Tackar så mycket
) men han var lite osäker över kombinationen radiatorer uppe och golvvärme nere så jag slänger mig ut här och ser vad ni andra tycker. Har Nibe uplink Premium igång så det finns data att kolla på. Bara att säga till vilken mailadress ni har.
Golvvärmen nere sköts av egen kontroll och trådlösa termostater från UpoNor som kallar på värme från Niben. I Niben är endast Radiator i bockat.
Mina förutsättningar är följande.
Trähus från 2018 på 173 kvm beläget i Sollentuna (SE3) med betongplatta och golvvärme från UpoNor på bottenvåning och radiatorer på övervåning. Frånluftsvärmepump Nibe F730. Ställt in den enligt guiden som finns högst upp på forumet. Var inställd på kurva 9 förut.
Har även en Daikin luft/luft pump på övervåningen främst för kyla på sommaren men har även använts nån gång då man vill ha det varmare i tv rummet på övervåningen.
På nedervåningen finns även en Contura braskamin som körs då och då för både värme när det är kallt ute men även för att det är riktigt trevligt.
Isolerat fristående garage finns oxå på 21 kvm som värms med en Daikin luft/luft pump. I garaget står även batteri på 13kw och värmeväxlare för de 20 Solpaneler som finns.
Installerat Ngenic tune och track för några dagar sedan och även beställt byte till Tibber för timdebitering och smartladdning av elbilen som står i garaget oxå.
I och med Ngenic Tune så visar utomhusgivaren inte korrekt om ni kikar på det då den manipulerar det värdet.
Både golv och radiator termostaterna står på fullt förutom i sovrummet.
Hoppas självklart att timpris inställningen som går igång nu i början av Mars med Tibber ska spara ytterligare några kronor ihop med att den kan styra laddningen av bilen på optimala timmar då full laddning ändå är 40kwh per gång.
Förbrukning :
Luft/luft Garage 375kwh 2022.
Luft/luft Garage 277kwh 2023.
Den har varit inställd på Auto vilket nog dragit mer än det har behövts tror jag. Ställde in den på Eco / Behovsstyrning och uppvärmning i helgen så får vi se hur det blir.
Luft/Luft Övervåning är på 175kwh 2022
100kwh 2023.
Braskaminen får oftast gå en gång på morgonen till frukost sen håller den varmt till lunch ibland längre i alla fall och jag antar att kompressorn har en del varmluft att jobba med då.
Senaste året har jag gjort av med drygt 13000kwh och året innan 16500
5000kwh har gått till bil laddning.
I mitten av december så drog jag ner temperaturen från 21 till 17-18 på F730in. Sen i Januari ändrade jag inställningarna enligt optimeringsguiden från kurva 9 som tydligen är fabriksinställning för radiator till kurva 5. Har inte haft mer än minus 5 sen dess så återstår att se om det funkar eller blir för kallt och man måste ställa upp kurvan om det blir minus 15.
Det jag dock märkt under senaste månaden är att övervåningen lätt blir ett par grader kallare än nedervåningen. Speciellt kväll/natt. 20.5 grader nere och 18.5 grader uppe.
Tips o trix till en lekman?