Hur har det gått för er som haft problem?
Har nu lyckats lösa det? Har installatören eller Mitsubishi förstått problemen?
Jag har precis fått en Ecodan installerad och upplever samma problem.
Har felsökt och kontrollerat inställningar och givare och kommit fram till att Mitsubishi verkar blanda ihop vilken givare det är som triggar varmvattenproduktion och visas på skärmen.
Mina egna funderingar och slutsatser:
Tanken har två givare som mäter temperaturen, A (THW5A) och B (THW5B), och jag antar följande:
A mäter i ovanskiktet
B mäter i undre skiktet
Alla inställningar man gör är för att styra temperaturen i övre skiktet, dvs temperaturen vid givare A.
Temperaturen man ser i huvudmenyn som ska visa vilken temperatur som tanken har visar temp B men borde visa A.
Detta innebär att när temp A rör sig ner mot t.ex. 40 grader som ska trigga varmvattenproduktionen visar huvudmenyn temp B med temperaturer kring 33-38 grader beroende på skiktning och rörelser i vattnet.
Trots att man ser låga temperaturer, en bra bit under 40, så startar inte produktionen.
Min slutsats är att vi ser tempen i undre skiktet men produktionen styrs av övre skiktet och verkar fungera. Men det är jäkla störigt att man ser fel temperatur i huvudmenyn och inte kan se vilken temp det är vid givare A om man inte går in i servicemenyn.
Vad tror ni andra?