0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kolla att fläkten kan snurra fritt?Det vanligaste felet är att kondensatorn går sönder, en sån kostar inte så mycket, men kan vara svårt att hitta utbyte annat än på nätet.Det krävs en multimeter och elvana för att felsöka, anlita en elektriker om du är ovan med el.Sen ska den ha en skylt med serienummer på baksidan vid rören, kolla detta?De fyra siffrorna i mitten anger årtal/vecka, typ -0630- = 2006 v 30.
Det är en till fläkt i landet av samma generation som också pajade av stormen. (Nibe F2010 med samma fläktmotor fast bakvänd). Jag har distansfelsökt och vi är rätt säkra på att själva fläkten blev skrot. Den går på högfart men åter som lindningen är körd, oljud som inte är lagerljud. Provkörd med annan matning - samma.Tyvärr fanns ingen kondensator att skifta med ännu. Det får bli nästa steg, sen skickas fläkten till mig som nästa steg för att kontrollera den.---CTC har fläkten kopplad via avfrostningsuret, som avfrostar 1 gång i timmen om den går på högfart, vilket den gör om det är kallt nog ute.Du kan provköra fläkten manuellt. Förmodligen är gul och grön kondensator. Blå nolla, röd lågfart L1 och brun högfart L1. Försäkra dig om att det ser ut att stämma före förstås. Du kan låna kondensator ur en cirkulationspump som test.Jag misstänker att fläktarna blir som ett synkronkopplad vindkraftverk och genererar mer än vad motorlindningen tål när det blåste.Edit: Poängen med manuell provkörning är att du slipper sätta dig in i hur avfrostningsuret fungerar och slipper kontrollera om det har pajat i avfrostningsläge.Hög och lågfart misstänker jag du testat via provkörningsmenyn under avancerat.