Här ett annat praktiskt exempel på en 7800i 2-8. Förbrukning fram till 19 november 2900 kWh i år (har inte ett fullt kalender år ännu). SCOP totalt 4,1, varmvatten ca 3 och värme ca 4,5. Tillsats 3% (enbart legionella skydd).
Det är frågan om golvvärme, hälften i betong och hälften i träbjälklag. Dimensionerad temperatur torde ligga kring -22 C, aktivt borrdjup 178 meter i bruk sedan 2004. Medeltemperatur hittills +6,7, fem dagar med ca -25 C i januari, kallast -28 C.
Jag har inte gjort någon exaktare jämförelse mot gamla Nibe 1215 8.5 (8,5kW vid O-50, 10 kW vid 0-35) men ingen märkbar skillnad i förbrukning mellan gamla och nya pumpen. Förbruknig med en och en halv månad kvar av året är 2900 kWh Jag uppskattar att hela året blir 3600 kWh och ett värmebehov av 15 000 kWh inklusive vv.
Är det bra eller dåligt vet jag inte men SCOP är lägre än marknadsfört men det har jag nog räknat med så jag är nog nöjd. Vi har en bra servicekille på Bosch och det är mera värt i längden än några decimaler hit och dit. Det var inget fel på Nibe service heller fastän lite mera spretigt. iVT saluförs inte i Finland men borde vara likvärdig med Bosch. Övriga leverantörer gör sig icke besväret hos oss då jag värdesätter lång erfarenhet av pumpar med större marknadsandel. Thermia kunde eventuellt varit aktuell men är betydligt mindre här.