0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Eftersom du har eko modellen, har du inbyggd varmvattenberedare eller sitter den utanför plåtskåpet?
Du klarae dig med nöd och näppe med VP i storlek på ca 7 kW , det gör ca 35 W per meter som är maxgräns i mitt tycke. Den du nu har är stämplad 7,5 kW , Thermia Eko 75. Arr som en del säger ta en 12 kW komer inte att hjälpa, har du otur så fryser hålet. Detta oavsett vad andra säger om invertermaskiner som ska var aså bra. Troligtvis har du en kolvkopressor nu och den går på en fart och ger der den ger i förhållande till tempen på KB, kyls KB ner för mycket så kommer en inerter att gå på sparlåga. Det talas så varmt från tillverkarna """ hej vad vi är bra, våra VP kan gå ner till - 8 som max. Vad tror du häder med hålet. Med en så stor så hamnar du på ca 57 W per meter och då kommer hålet att frysa dom första 30-40 meter. Det går ner is och värms i botten, men på vägen upp kyls det ner igen. Blir liksom Ebberöds bank. Så ska du ha en stor VP behöver du ett hål till på ca 140 mter.
Skulle jag byta kompressor skulle jag aldrig behålla mitt gamla mjukstartskort som är 15 år.
2500 är billigt, orginal kostar 4000 så inget att fundera över, då kam man ta en som klarar lite större kW som håller bättre och ändå komma billigare undan
Jag dömer dig inte, jag renovera trots allt jag med. Varför man vill byta gammalt mjukstartskort beror oftast på att den kan sabba en fungerande kompressor, en del brinner upp, en del blir defekta när du minst annar det, en del pajar och kompressor pajar för att mjukstarten pajar och så där håller det på, man vill byta denna. Den bör bytas när du byter till fräscha grejer. En annan sak som ska bytas är kontaktor om sådan finns, klibbar fast sig efter 15-20 års tid och fungerar sådär. Den kostar under 1000 lappen. En annan sak jag skulle ha gjort med är att be kyltekniker löda dit en ny driftpressotat när han ändå tömmer systemet och löder dit en ny kompressorn, man är dumsnål om man inte gör det och detta är den som krånglar mest av samtliga 3 stycken, drift,hp, lpKostar 500 spänn och tar 5 min att löda dit.
Otroligt värdefull input, ska bolla driftpressostaten med kylteknikern.Gissar att det kommer dra iväg om jag byter mjukstart via kylteknikern, han jobbar med thermia som reservdelsleverantör. Kan byta själv om det finns en lego-manual, men rädd att jag kopplar fel och snurrar den gode copeland baklänges nåt år innan den sprängs. Tror jag identifierat motorskyddet (telemecanique RD10). Efter att ha kollat på Youtube verkar det vara kontaktorn också? Således byte av den då..?Ingen som sitter på servicemanual/elschema till en sån här Eko 75 så man iaf kunde få lite mer på fötterna?Älskar att fixa saker, men är ute på djupt vatten.. Tack för all input!
Anledningen till att man vill byta driftpressostaten samtidigt man tömmer kylkretsen och renoverar är för att pressostaten är den som styr/bryter varmvattnet. Den driftar varje dag flera gånger om dagen och till slut ger den upp. Det är billigt vid tomt system jämfört med att tömma systemet för att byta den. Nu när systemet ändå är tomt. Den sitter på kylkretsen.