0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! Tycker kompressorn låter som man kan förvänta sig när den är från 2008. Kompressorfötterna i gummi kan bli dåliga med åren då de blir hårda och slår i botten så vibrationer/ljud ökar. Kan bli bättre genom att byta fötter. För att dämpa det direkt ljudet kan man sätta in ljuddämpningsmattor och bitumenplattor för bilar och båtar. Finns t.ex. på Biltema.
Hej!Sedan igår ägare till ett hus med en Thermia Eko 75 från 2008. Kompressorn låter i mina öron väldigt mycket, skapar vibrationer som fortplantar sig i rören ut i hela bottenvåningen, trots att pumpen är i källaren. Läser man runt lite så ska man misstänka nära förestående kompressorhaveri(om 1 timme till 1år). Förra ägaren tycker att det har låtit så här så länge han kan komma ihåg(vad nu det betyder när man säljer ett hus).Motorskyddet brukar tydligen lösa ut ett par gånger per år också, senast i förrgår.Bifogar länk till film med ljud från kompressorn precis innan den stannar. https://photos.app.goo.gl/6tJWK8qbgZpmXpZV9Någon som kan uttala sig om ljudet? Potentiella åtgärder? Eller bara börja plocka in offerter och hoppas att kompressorn håller till sommaren?Kompressorn verkar i alla fall sitta fastskruvad ordentligt.Mvh
Hej. Hur många vp tmmar har du?
Hej!46339hHade bekymmer idag med ett kompressorn stannade. Kollade i pannrummet, stod värmepump + elpatron i displayen. Lampan för kompressor lyste men stod helt stilla.Lyfte locket och kompressorn kändes mkt varm, kunde nudda 1-2 sekunder.Stängde av via displayen och bröt strömmen. Startade igen, samma fel displayen indikerade kompressor drift men den var icke igång. Inga larm. Bröt strömmen igen och lät den svalna 2h. Då gick den igång. Tycker den låter ungefär som vanligt. Men det vibrerar verkligen svagt i hela huset så normalt är det inte. Fortplantar sig via rören som det verkar. Tycker kompressorn varierar lite i varvtal, går inte jämnt hela tiden. Låter som den ändrar frekvens med några minuters mellanrum, under en kort stund. Kanske går tungt, svårt för mig att säga. För att sen komma tillbaka till mer jämn frekvens.Delta på 7-8 grader över radiatorerna. Brine in 5, Brine ut 4. Borde väl vara lite högre delta kanske, Cpump står på läge 3/3 och alltid gjort gissar jag. Ej testat ändra. Magkänslan säger nära förestående byte.181cm högt i tak, 15år gammal thermia varmvattenberedare på 200l bredvid. Hade gärna köpt en japansk maskin men faller på höjden. Nibe, ctc eller thermia?
Det är inte många vp timmar.Kan du hålla max 1 sekund på kompressorn med en köldmedia R404a är det konstigt. För lite köldmedia kan göra att kompressorn går varm, därför startar den igen efter två timmar för då har den svalnat. Annars är kompressorn sliten. Jag gissar på det. Hur är synglaset vid uppstart? Det ska bubbla en kort stund. Sen ska glaset bli klart.
Kompressorn hade stått stilla en timme eller så när jag gick ner och noterade att den indikerar drift men inte rullade. Då var den varm. Som att ström gick in men fick inget att snurra = värme. Fick bryta strömmen för att det sen skulle svalna av.Ska se om jag hittar synglaset och syna det.Mängden köldmedia, går det felsöka på enkelt sätt för kyltekniker? Eller det handlar om att fylla på mer för att se om det blir bättre?
Låter som att det går tungt. Tycker Copeland lämnar lite att önska när det kommer till vibrationer. Nästan så man kan tro att de är balanserade för 60 Hz.Gissar internt överhettningsskydd löser för dig.Variationer i ljud och MS-larm, då tänker jag på mjukstarten som håller på lägga ner helt.Att en kompressor går tungt kan bero på framledningstemperaturen. Har du något problem i ditt system som tvingar upp framledningstemperaturen? Tex snålar på värmen med termostater eller driftpressostat för varmvattnet som aldrig ger signal, då går det helt klart tungt och dyrt jämt.
Bubblar det efter flera minuter vid start och fortsätter har du köldmediebrist. Ska bubbla i början En kyltekniker ser det, men börja kolla lite själv. Eb annan fråga. Har du en vit eller liknande klump i skåpet där det står mjukstart på eller ser helt enkelt ut som en stor klump fyrkantig, går in kablar i den. Se bild. Eller länkhttps://jsenergi.com/thermia-reservdelar/thermia-reservdelar-per-typ/thermia-mjukstart/mjukstart-kimsafe-16a.html
Låter som att det går tungt. Tycker Copeland lämnar lite att önska när det kommer till vibrationer. Nästan så man kan tro att de är balanserade för 60 Hz.