Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: kwh per år  (läst 824 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jörgensten

• Gäst
Jörgensten
kwh per år
« skrivet: 15 februari 2023, 20:22:28 »
Hej!

Vad har ni med äldre hus för förbrukning per år med bergvärme? Själv har jag ett sedan 1910-talet, tillbyggt, tilläggsisolerat, ej överallt, några nya fönster, självdrag, ca 200m2 uppvärmningsyta. 4 barn och två vuxna. Jag undrar vad mitt hus kan få för förbrukning om jag går över till bergvärme? Nu har jag en blandning, ved, el-element, luft/luft och vissa rum/källare väldigt låg värme på. Så vad det kan sluta på för mig?

Martin

Utloggad Josth

• Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9429
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
SV: kwh per år
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2023, 20:52:12 »
Hej! Det är väldigt svårt att svara på och beror bl.a. på var i landet huset står. Gissningsvis skulle jag säga 12000-15000 kWh/år med bergvärme utan någon vedeldning. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Rickard

• Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34749
  • Karma +53/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: kwh per år
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2023, 09:31:24 »
Mmm, låter rimligt.
Saker som kan öka förbrukningen till högre siffror är t.ex. avfuktare, pool, spabad, utebelysning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!