Hej!
Försöker förstå mig på det här med passiv frikyla men har lite svårt att konkretisera. Ber därför att få ställa några konstiga frågor:
1. Kan man fixa passiv frikyla via borrhål/energibrunn utan att för den skull installera en bergvärmeanläggning?
2. Kan man samtidigt "förbereda" för en ev. framtida bergvärmeanläggning?
3. Hur mycket värme kan man forsla bort alt. hur mycket kan man kyla i teorin under optimala förhållanden med en enda brunn isf? T ex. hur mkt kan jag kyla en kubikmeter rumstempererat vatten med realistisk temperaturöverföring mha. passiv frikyla och t ex. en värmeväxlare?
4. Om grannen fick borra ner till 6m för sin bergvärmeanläggning, hur mkt kan det kosta att borra ett enda borrhål för passiv frikyla på min tomt?
5. Ungerfär hur mkt energi krävs för passiv frikyla? Måste man ha cirkulationspump och drar det mkt ström isf? Läste nåt om att det är i storleksordningen 2st glödlampor.
6. Hur mkt mer effekt får man med aktiv kylning?
Vi kommer förmodligen inte att satsa på någon bergvärmeanläggning inom överskådlig framtid men är däremot mkt intresserade av kylningslösningar. Målsättningen är att förbättra komforten inomhus under sommaren men jag vill kunna förstå metoden och tekniken bättre för att kunna bilda mig en uppfattning om vad det finns för möjligheter. Om det inte är snuskigt dyrt och krångligt vore det roligt att prova på
tack på förhand - all input är guld värd.