0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Vi har ett enplanshus på 154 kvadrat, öppen planlösning från 2007 med en frånluftspanna Nibe 360P idag. Förbrukning mellan 14-15000 kW per år. Bor i Skåne.Pannan gick tyvärr sönder i fredags. Kylteknikern som var här konstaterade att den va kass, kunde ej ge varmvatten längre, men dock värma vår vattenburna golvvärme fortfarande. Han rekommenderade att vi satte in en luft/vatten istället. Vi nämnde att vi tänkt på att sätta in en luft/luft tidigare som komplement och framförallt för att kunna kyla på sommaren då vi har stora fönster i söder och väster som gör att vi lätt får 30 grader inne. Då rekommenderade kylteknikern istället att vi skulle köpa en ny frånlyftspanna plus luft/luft då detta gav samma effekt som en luft/vatten. Han kunde sälja en luft/luft Gree Fairy 35 direkt till oss 20 000kr installerat och klart.Nu till frågorna Då jag aldrig hört talas om märket Gree, blev jag lite skeptisk.1. Är Gree ngt att lita på och en bra luft/luft? Har läst andra trådar här inne som ger mig känslan av att den inte är ngt att ha.2. ytterdelen kommer att sitta på en sovrumsvägg. Hur mkt låter ytterdelen in i huset?3. Om vi inte väljer en Gree, vilket märke och sort skulle vi då förslagsvis ta istället?4. Hur låter priset för den Gree han föreslagit och vad skulle ett annat märke kosta istället?5. Tycker ni det låter som en bra kombo med frånluft + luft/luft eller är det smartare att ta en luft/vatten?6. Om vi ändå vill ha ngt att kyla med, är det "overkill" att köpa en luft/vatten + luft/luft? Alltså att det "räcker med" frånluft + luft/luft. Obs, blir ju betydligt dyrare med första alternativet såklart, vilket aldrig är så kul.7. Googlade lite om portabel AC för att kyla i sovrummet istället om vi inte ska köpa luft/luft. Men vi har ej "så pass öppningsbara" fönster så då får vi leda ut slangen genom ventilationen, och då fick jag fram ur googlandet att detta ströp varmluften som ska transporteras ut så pass att AC ej kylde tillräckligt längre. Ngn som har erfarenhet av även detta?Stort tack!Mvh Emma