Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Uplink installation, problem vid Ã¥terställning inställningar  (läst 772 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
-Tog en backup på inställningar till en STORE.SET fil på USB.
-Installerade korten i min F1145, bytte display.
-Startade upp, fixade serienr och körde firmware uppgradering.
-Körde setup guiden. Tog en backup på den också.
-Sen ville jag så klart läsa tillbaka min backup från innan kort/panelbytet så alla inställningar skulle vara tillbaka.
Trodde jag.......... Läser in den men det verkar inte göra någon skillnad, den ser ut precis som efter uppstart alla valen jag gjort i guiden. Här trodde jag allt som jag tidigare justerat och ställt in skulle vara tillbaka.

Helt lost jag kommer ju inte ihåg allt jag skruvat på i inställningsväg????
Vad gör jag nu, finns det någon Nibe support för typ installatörer man kan ringa in på måndag?

Den vänstra filen är som en backup ser ut nu, den högra är originalet innan kort/panelbytet. Verkar vara en del skillnade i hur den är uppbyggd :(
« Senast ändrad: 11 februari 2023, 13:53:29 av suhagg »

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
Listorna du skrivit ut är modbusregistren (det kanske du visste själv?) och av dessa är en del read only och andra är då även skrivbara. Tex 43005 är registret för 16 bit gradminuter, det här går bra även att skriva till. Medan då andra är enbart read only. Följaktligen kan man inte vänta sig att listan skulle vara identisk. Adresserna 30000-39999 är input registers som då inte syns i din backup. Troligtvis är det så att dessa enbart läses vid backup men inte skrivs vid återställning.
Hur som kan du nog från backupen kolla dina tidigare inställningar, registrer för register.
Nu har jag inte 1145.ans register men för SMO 40 är de följande:
https://proffs.nibe.se/upload/NEW/Support/Kommunikation/Modbus%2040%20NIBE%20SMO%2040.pdf
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Listorna du skrivit ut är modbusregistren (det kanske du visste själv?) och av dessa är en del read only och andra är då även skrivbara. Tex 43005 är registret för 16 bit gradminuter, det här går bra även att skriva till. Medan då andra är enbart read only. Följaktligen kan man inte vänta sig att listan skulle vara identisk. Adresserna 30000-39999 är input registers som då inte syns i din backup. Troligtvis är det så att dessa enbart läses vid backup men inte skrivs vid återställning.
Hur som kan du nog från backupen kolla dina tidigare inställningar, registrer för register.
Nu har jag inte 1145.ans register men för SMO 40 är de följande:
https://proffs.nibe.se/upload/NEW/Support/Kommunikation/Modbus%2040%20NIBE%20SMO%2040.pdf

Tackar! Så backupen är värdelös egentligen? Jag hade en tro att jag kunde läsa tillbaka allt rakt av (liksom därför det är en backup just :) )
Jaja får väl chansa mig fram till samma inställningar jag hade innan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!