Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera gammal men ny luft/luft vp  (läst 650 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
Installera gammal men ny luft/luft vp
« skrivet: 09 februari 2023, 09:24:25 »
Har fått tag på en splitter ny i kartong Panasonic CU-E12 luft/luft vp. Den har aldrig varit ur kartongen och stått förvarat på en torr vind kallvind. Den gamla ägaren köpte 2 men fick bara installerat den ena av någon anledning. Nu tömde han vinden.

Enligt märkskylten är den tillverkad 2006 .

Finns det nÃ¥got i en pump som kan bli sämre efter sÃ¥ mÃ¥nga Ã¥r av overksamhet. Jag vet ju att kretskort kan ärga av fukt men förutom detta ?  Kan oljan bli dÃ¥lig? Kan ventilen kärva ihop av att bara stÃ¥?

Jag ska ha den som ac i ett sovrum tänkte jag.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9747
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Installera gammal men ny luft/luft vp
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2023, 09:35:53 »
Framförallt är det elektrolytkondensatorer i elektroniken som åldras. Du får ha lite tur med dessa för att den ska hålla många år till om den installeras.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Installera gammal men ny luft/luft vp
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2023, 09:49:08 »
Aha dessa tänkte jag inte pÃ¥ tummenupp . Blir kondingarna "svullna" och "grÃ¥ter" även när de är overksamma ? 

Vet ju hur de ser ut när de blir de dåliga i driftsatta apparater. Ska kanske öppna och titta på kretskorten.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34949
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installera gammal men ny luft/luft vp
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2023, 10:23:04 »
Många Panasonic som får kortfel efter 12-15 år i drift, hur elektroniken påverkas enbart av tidens tand är svårt att säga.
jag skulle nog inte montera en så gammal maskin om jag vore tvungen betala fullt pris för installationen, har du någon som kan fulgöra det för en tusing eller så är det en annan sak.
Men annars lär det kosta minst 5000 kr att få en riktig firma att göra jobbet, och de ska ju ha betalt oavsett om den fungerar eller ej.
Vi monterade en gammal Nordic Air som inte fungerade, ny i kartong, men över tio år gammal.
Inte kul för kunden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2441
  • Karma +5/-0
SV: Installera gammal men ny luft/luft vp
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2023, 10:25:42 »
Förmodligen har elektrolyterna inte tagit någon permanent skada - än. Men elektrolytkondensatorer för högre spänningar (över ca 100 V) bör formeras, efter att ha stått spänningslösa i flera år. Detta gäller oavsett om de sitter monterade i en apparat eller om de har legat lösa i förråd.

Om man lägger på full spänning på en elektrolytkondensator som har varit oanvänd länge, så får den mycket hög läckström från början pga att oxidskiktet som utgör isolering har brutits ned. Den höga läckströmmen medför värme- och gasutveckling, som kan få kondensatorn att börja läcka eller explodera.

Den mest "vetenskapliga" metoden att formera en elektrolytkondensator är att lägga pÃ¥ en svag likström genom den, och lÃ¥ta den stÃ¥ pÃ¥ tills spänningen har nÃ¥tt kondensatorns märkspänning eller Ã¥tminstone en bit över den högsta spänningen som den kan tänkas utsättas för i drift. En annan metod är att mata den med konstant spänning som man ökar lÃ¥ngsamt. Formeringen kan ta frÃ¥n ett par minuter upp till flera dygn i svÃ¥ra fall (men dÃ¥ rör det sig om kondensatorer som har legat oanvända i kanske 50 Ã¥r eller mer). Kondensatorer av suspekt kvalitet (typ gamla öststatsmärken, kristidsprodukter frÃ¥n WWII mm) brukar vara mer svÃ¥rformerade än andra och dem är det ofta bäst att byta.  Om en elektrolytkondensator har börjat läcka eller torkat ut, sÃ¥ är det ingen mening att försöka formera den.

En enkel metod som oftast fungerar och som man kanske vÃ¥gar ta till i detta fall är följande: Koppla in värmepumpen till elnätet och starta den sÃ¥ att du är säker pÃ¥ att alla switchade nätdelar, DC-mellanledet i invertern mm är igÃ¥ng (om det är en on/off-värmepump, sÃ¥ behöver du nog inte starta den, dÃ¥ räcker det med att ha den kopplad till elnätet).  Bryt strömmen helt och hÃ¥llet efter ca en halv eller en minut. LÃ¥t den stÃ¥ orörd en timme. Koppla sen in och kör igÃ¥ng den igen och lÃ¥t den gÃ¥ kanske 3-5 minuter. Efter detta, känn pÃ¥ elektrolyterna och förvissa dig om att ingen av dem känns varm. LÃ¥t stÃ¥ en timme till och lÃ¥t den därefter gÃ¥ en kvart.  Har den klarat detta utan problem, kan du nog köra igÃ¥ng den för fullt efter ytterligare en timmes vila.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Installera gammal men ny luft/luft vp
« Svar #5 skrivet: 09 februari 2023, 10:57:40 »
Tack Rickard: Jag  har en kyltekniker som kan komma och behöver han bara koppla ihop rören och vacuumsuga sÃ¥ tog han sist 1700 kr (pÃ¥ faktura faktiskt).  Jag hänger upp pumpen pÃ¥ fasaden och ordnar allt annat. SÃ¥ det känns värt att ta chansen, har betalat knappt 2000 kr för själva pumpen. Med all respekt men en Nordic Air hade jag inte satt upp om sÃ¥ nÃ¥gon gav mig 2000  a:gl

Tack Professor Torbjörn, det där är riktigt bra tips, ska göra precis så. Hade ingen aning om att man var tvungen att förvärma gamla kondingarna så där. Du tillför verkligen detta forumet kunskap.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!