Kollade nu och det är sån modell jag tänkte på och du beskriver. Jag röstar på omvänd slingtank. Då behöver du inte ha så hysteriskt stor tank när hela tanken är elementvatten. Kanske inte hade köpt en från outl1 av många skäl. Kolla Borö, om Dalatanken forfarande har verksamhet igång, Baxi, Strömnäspannan, Effecta och liknande. Ahlsell tor jag har några vita fyrkantiga 70x70 cm i bottenmått med löjligt mycket slinga, minns inte vad de heter.
Glöm inte kika extra på isolering. 50 mm PUR tycker jag är snålt.
Nackdelen med "omvänd slingtank" är att man behöver ha större expansionskärl som tar plats. Är varmvattenslingan snål blir varmvattentemperaturen lite klen om man tokspolar verkligen. Med en fullstor tank anser jag att det inte är ett problem alls.
Själva laddningen av varmvattnet är alltid effektivast med denna variant.
Förrådsberedare är en beredare nedsänkt i en annan beredare. Mindre elementvatten, mindre expansion. Men trögladdade, tar tid innan värmen går från ena till andra sidan och pumpen får ladda i flera omgångar för att få arbetet gjort. Kan snabbas på med högre sluttemperatur, men då tappar man ju verkningsgrad mer nämnvärt.