Fick vår Ecodan installerad och startad idag! Funderar lite på vilka inställningar som kan vara bra att ändra för att få det så effektivt som möjligt, t ex undvika start och stopp osv. Slog på Eco mode på varmvatten t ex.
1. Vilken temperatur bör man ha på varmvattnet? Som standard står den på 55 grader och legionella körning är påslagen var 15 dag 03:00. Ändrade till var 14 dag kl 13:00 istället, varmare uteluft då. Sänkte även temp till 60 borde vara tillräckligt. Sänkte även vanliga vattentemp till 52 grader, borde vara fine.
2. Någon som vet rekommenderade grundinställningar för
värmekurvan i mellanskåne? Eller iaf vad standardinställningen är? (har beställt innegivaren, men lev på 6 mån). Man kan justera kurvan med 3 olika knappar, vad är skillnaden?
3. Såg i en annan tråd hur man kommer flödet. Stämmer det att jag ligger på 9l/s? Tror det är lite lågt för vår PUZ-WM85YAA. Det finns 2 pumpinställningar dessutom, står på 5 på båda. Gissar att ena är för VV och andra för värmen? Enligt manual bör flödet ligga på 10.8-25.8. Ska jag öka hastigheten? För båda pumpar? Finns även ett autoläge, något man bör använda?
4. Frostskyddsinställningar, något man ska pilla på?
5. Plaströret i väggen till kablarna till utedelen är inte helt tätt. Hade en tänd lampa i rummet och var ute innan i mörket och man såg tydligt ljus i hålet. Bör man täta det med något? Jag tryckte i lite bubbelplast som jag hade liggandes.
6 VP har ju ett tyst läge, hur påverkar den effektiviteten?
7 Har ute delen inbyggd dämpning eller varför fattas det på stativet? Tycker vibrationerna hörs in en del.