Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bosch Compress 4000 2.0 EW tappar tryck varje dag  (läst 1100 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad minisaurus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Bosch Compress 4000 2.0 EW tappar tryck varje dag
« skrivet: 01 februari 2023, 18:17:13 »
Hej,

Vi har en sådan värmepump, 5 år gammal. Den tappar tryck till 0,8 bar varje gång vi fyller på (det står i manualen att det ska vara 1,0 bar). Vi får även vatten på rummets golv, som om en säkerhetsventil har löst ute.

Varmvattnets säkerhetsventil ligger på 9 bar.

Vi får även ett larm minst en gång per dag - A01/5269 Larm Z1 eltillskott EE För hög temperatur.

Detta larm har varit blockerat av installatör sedan vi fick pumpen 2018.

Lite värde från varmvatten körning:

TC0 värmebärare retur 57,7
TC3 kondensor ut 51,2
TL2 frånluft 22
TR4 vätskeledning 0,6
TR6 hetgas 79,6
TW1 varmvatten 47

Elpatronen var igång när jag läste dessa.

Inställning max begränsning tillskott står på "Av".

Jag ska ringa till installatören, men tänkte höra här ifall någon har kloka råd :)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bosch Compress 4000 2.0 EW tappar tryck varje dag
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2023, 18:46:59 »
Hej! Skulle kunna vara expansionskärlet som tappat förtrycket i gummibälgen eller då gummibälgen som är trasig så det behövs ett nytt kärl? Värmesystemets säkerhetsventil borde vara på 2,5 bar. Värmebärare returtemp låter väldigt hög och inte lämplig för värmepump. Tvingar förmodligen el-patronen att gå mest hela tiden. Vad är framledningstemperaturen?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4749
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch Compress 4000 2.0 EW tappar tryck varje dag
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2023, 18:50:42 »
Bry dig inte om trycket, om det inte sjunker ner mot noll. Troligtvis kan det vara för lite luft i exspansionskätlet eller trasig blåsa i det. Är det något av det så åker trycket jojo och när trycket ökar för mycket ( vattnet ökar i volym) då släpper säkerhetsventilen ut lite och trycket sjunker igen. Det är inte bra att fylla på i tid och otid, syremättat vatten gör att elementen rostar
PS PÃ… sommaren kan trycket sjunka ner till 0,6 bar, men bry di inte, normalt.

2:a på den

Utloggad minisaurus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Bosch Compress 4000 2.0 EW tappar tryck varje dag
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2023, 20:21:04 »
Tack för svaren - låter vettigt.

@Josth framledningstemp var 30,7 vid den tidpunkt, men som sagt växelventil låg på varmvatten då.

Pumpen är fortfarande under garanti, så jag kan be installatör att kolla kärl/balgen.

Finns det något jag kan göra åt det höga värmebärare retur temp?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bosch Compress 4000 2.0 EW tappar tryck varje dag
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2023, 20:45:40 »
Det borde gå att sänka temperaturen för varmvattnet så den inte kräver el-patronen då (om varmvattnet räcker till hushållets behov) men vet inte exakt hur man gör på den modellen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad minisaurus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Bosch Compress 4000 2.0 EW tappar tryck varje dag
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2023, 21:14:09 »
Varmvattnet är inställd till 55 grader.

Man vill inte ha det myclket lägre pga legionella, eller?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4749
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch Compress 4000 2.0 EW tappar tryck varje dag
« Svar #6 skrivet: 01 februari 2023, 22:20:00 »
+ 60 C så stryker dom med på 1/2 timma

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bosch Compress 4000 2.0 EW tappar tryck varje dag
« Svar #7 skrivet: 02 februari 2023, 09:32:21 »
Legionella-körning till minst 60 °C på varmvattnet borde gå att schemalägga t.ex. varannan vecka.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad minisaurus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Bosch Compress 4000 2.0 EW tappar tryck varje dag
« Svar #8 skrivet: 02 februari 2023, 18:34:55 »
Mycket intressant.

Jo, det går att programmera legionella funktion.

Vilken temp kör ni på er varmvattentank?

Vi är 2 vuxen, 2 tonåriga, fast bara en duscha varje dag, så det är inte ett jättepress på varmvatten

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bosch Compress 4000 2.0 EW tappar tryck varje dag
« Svar #9 skrivet: 02 februari 2023, 18:55:35 »
Med olika inställningar ekonomi, komfort, lyx brukar varmvattentemperaturen variera mellan ca 45 °C till 55 °C lite grovt sett.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad minisaurus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Bosch Compress 4000 2.0 EW tappar tryck varje dag
« Svar #10 skrivet: 05 februari 2023, 12:50:39 »
Vad har du för börvärde för varmvatten? Vi har 55, så du menar att vi skulle kunna sänka och lägga i legionella grejen?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bosch Compress 4000 2.0 EW tappar tryck varje dag
« Svar #11 skrivet: 05 februari 2023, 13:07:47 »
Hos mig ligger varmvattnet mellan 50 till 52 °C fast inställt. Om ni vill och varmvattenkapaciteten räcker för hushållet kan ni sänka varmvattentemperaturen och schemalägga legionella-körningar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad minisaurus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Bosch Compress 4000 2.0 EW tappar tryck varje dag
« Svar #12 skrivet: 05 februari 2023, 17:26:13 »
Tack! Jag provar det :)

Utloggad minisaurus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Bosch Compress 4000 2.0 EW tappar tryck varje dag
« Svar #13 skrivet: 09 februari 2023, 17:16:58 »
Jag lag till legionella körning; men 2 timmar var det kortaste period jag kan ställa i.

Jag har en fråga till; i att vi har solceller, tänkte jag lägga körning på t.ex. kl. 13 istället, så att vi njuter av vår gratis el ibland (vi har fastpris för el).

Påverkar legionella körning andra varmvatten funktion? Om man t.ex. vill duscha samtidigt?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bosch Compress 4000 2.0 EW tappar tryck varje dag
« Svar #14 skrivet: 09 februari 2023, 17:23:22 »
Blir ju bara att legionella-höjningen tar lite längre tid om man duschar samtidigt eller det blir en kortare tidsperiod med höjning.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!