Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GreenLine HE C7, inställning av värmekurva  (läst 555 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nikanor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
GreenLine HE C7, inställning av värmekurva
« skrivet: 31 januari 2023, 07:00:32 »
Hej,

Vi har en nyinstallerad GreenLine HE C7 och jag har lite funderingar kring hur man ställer in värmekurven, närmare bestämt vad dom olika menyvalen egentligen innebär och styr.

Just nu är allting enligt fabriksinställning (obs. ingen rumsgivare):

Krets 1
Aktivt program: optimerad drift
Rumstemperatur normal: 20,0
Rumstemperaturpåverkan: 3,0
Värmekurva: framledning 22 vid utetemp 2C, framledning 37,5 vid utetemp 0, framledning 60 vid utetemp -35

Senaste dagarna har vi haft mellan -6 och +2 utetemp, och hållit mellan 19,5 - 20.0 i huset, så allting verkar ju fungera bra.

Om jag nu skulle vilja höja temperaturen till ungefär 21 grader, var bör jag då ställa in det?

Dels finns ju "Värme öka/minska", som jag först missförstod och trodde att det var 5st "fasta" val, så att man t.ex. först kunde ändra till "++" för att sedan gå tillbaka till "=", men så verkade det ju inte vara. Istället ser det ut som att inställningar här bara ändrar lutningen på värmekurven, så att man får högre framledningstemp vid lägre utetemp? T.ex. vid två tryck på "+" så tror jag att det blev framledning ~64 vid utetemp -35, jämfört med 60 som det var tidigare. Är detta korrekt?

Sedan finns det något som heter "Rumstemperatur normal". Här förstår jag inte om detta är ett värde jag kan ställa till enligt vad jag _vill_ att rumstemperaturen ska vara, eller om jag ska ställa in den _faktiska_ rumstemperaturen (mer eller mindre en manuell rumsgivare?). Om det senare, när bör man egentligen ställa in/om detta värde?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!