0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det blir påväxt av is men den upphör efter ett tag, viktigt att slangen är bra förankrad i botten.Is leder värme OK men det blir en temperaturgradient från slangen genom isen, och där temperaturen går över nollan så fryser det inte på längre.
Tack – ja, det är värt att prova. Och dimensionera med rätt mycket och glest lindad slang. Jag kan göra stativet så att det ger visst skydd för slangarna mot sjunktimmer exempelvis.
Fryser älven över med is, så kan det bli problem vid islossningen.Påfrysning av slangarna får du nog räkna med även om det strömmar, har aldrig hört talas om en vattenkollektor i sjö eller vattendrag som inte får isbildning på sig.Lyftkraften består dels i att slangen är lättare än vattnet (tror jag), brine är också lättare än vatten, om du inte använder pottaska, och så väger ju is ca 10% mindre än vatten, så lyftkrafterna kan bli påtagliga.
OK, nyttig info.Hur långt ligger den i mark innan den går ned i vattnet, det mesta av "minusgraderna" kanske hinner värmas upp av marken?Det kanske är som vanligt, man hör mest talas om de som har problem med att kollektorn flyter upp...
Så blir det förstås. Sedan tänkte jag bygga två "spolar" (två dubbelspolar) med avstånd mellan slangarna riktade så att vattenflödet går igenom spolen. Det ger nog ännu bättre energiutbyte än att lägga slangar på botten rätt utfört. Och jag kommer vikta ner massor. Först så att det sjunker och så tänker jag ut en metod att säkert applicera mer tyngd när väl spolarna med stativ står på botten.Dimensioneringen får bli en chansning men 2x400 meter totalt varav en 2X250 meter i vattnet kanske räcker för en 17 kW eller 25 kW pump (har inte bestämt vilken det blir än).