0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur gör du när du återställer? Behöver du återställs motorskyddet för hand, det som visas på din bild. Är detta motorskydd ställd på A-utomatisk eller M-anuell återställning, det blå vredet till höger på motorskyddet.Bra att veta för ytterligare funderingar.Ett fel som kan uppstå är att kontaktor 68 och 69 kan behöva bytas. De har relativt dålig kvalitet.Har du stängt av allt och efterdragit samtliga anslutningar. I mitt fall hade jag en dåligt dragen anslutning vid säkringarna för pannan, i centralen.
Bra, då vet jag. Nästa steg är att släppa de 3 faserna på kontaktor 69, på utgående till kompressorn. Tänk på elsäkerheten. Provkör, då går naturligtvis kompressorn ej igång, men du skall ej heller få larm eller blåsa säkringar.Med ett universalinstrument kan du nu mäta att samtliga faser på kontaktor 69 har 400VAC mätt mot jord. En första kontroll av din kompressormotor. Nu har du ledningarna lösa. Mät resistans mellan dessa, skall vara lika. Mät resistans mot jord, skall vara oändligt.
Jag håller med 25fOKUS, jag uttryckte mig kanske inte tillräckligt tydligt. Även jag tror på isolationsfel i kompressor och att dess lindning skall kollas med professionell utrustning.
Jepp den VP:en har ingen mjukstart utan direktstart via kontaktor. en mjukis är alltid bra för en motor, vid start så får man en strömrusning i lindningen. Alla kompressor ska och kan implementeras med en mjukis. Inte då någon av typ som sitter i en del av VP ( inga namn ) utan en riktig en, som håller och inte säger upp sig och knäcker kompressorn. Bara läsa på forumet om dessa mjukisar som dödat kompressorer